Volgens de Britse WK Webster-groep, die gespecialiseerd is in maritieme claims, wordt door duikers een onderzoek naar de conditie van het onderwaterschip uitgevoerd. Afhankelijk van de uitkomsten daarvan wordt besloten of er reparaties nodig zijn en of het schip in een keer naar zijn eindbestemming kan.

Volgens Webster wordt ook de bodem van de containerreus schoongemaakt, die ruim drie maanden in het Great Bitter Lake is vastgehouden. Op AIS is te zien dat het schip in internationale wateren ligt, net buiten de Egyptische twaalfmijlszone, zodat de Egyptische autoriteiten er geen zeggenschap meer over hebben. Als het schip de ankers licht, kan het in een dag of tien in een Noordwest-Europese haven zijn.

Rotterdam

Een woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam bevestigt dat het nog onzeker is dat het ‘blokkeerschip’ naar zijn oorspronkelijke bestemmingshaven Rotterdam zal komen. Ook de optie van een Britse haven wordt nadrukkelijk onderzocht. Duidelijk is wel dat de ‘Ever Given’ op grond van een eis van de cascoverzekeraar naar één loshaven gaat en niet zijn oorspronkelijk geplande rotatie zal afmaken.

Volgens de woordvoerder wordt die keus ingegeven door de vrees dat gedupeerde partijen in andere havens beslag zullen leggen. De rederij en de verzekeraars laten zich bij de keus van de loshaven leiden door de vraag waar de minste juridische complicaties zijn te verwachten. Het feit dat er grote verschillen zijn tussen de Nederlandse en Britse maritieme wetgeving speelt daarin een belangrijke rol.

Zeker is wel dat Havenbedrijf Rotterdam de binnenkomst van het op dit moment bekendste koopvaardijschip ter wereld niet ongemerkt voorbij zal laten gaan, als het koers zet naar Rotterdam. ‘Je kunt hem moeilijk onder het tapijt vegen’, aldus de woordvoerder. Het Havenbedrijf wil zo ‘ongewenste situaties’ voorkomen, zoals fotografen die met een bootje in de buurt van het containerschip proberen te komen.

Ongelegen

Als het schip naar Rotterdam komt, wordt het waarschijnlijk afgemeerd aan ECT’s Deltaterminal op de Maasvlakte, waar Evergreen vaste klant is. Omdat alle naar schatting 13.000 containers daar gelost en opgeslagen moeten worden, zal het schip geruime tijd een ligplaats bezet houden. Dat komt ongelegen in een periode waarin alle containerterminals in Noordwest-Europa op piekcapaciteit draaien en veel schepen vertraging oplopen.

Bovendien zullen de ‘Ever Given’-containers een forse hap uit de opslagcapaciteit (stack) van de terminal nemen, omdat de vrijgave en aflevering van alle containers waarschijnlijk weken, en mogelijk maanden, in beslag zal nemen. Een deel kan mogelijk snel per feederschip naar de oorspronkelijke eindbestemming, maar veel containers zullen eerst in de loshaven geïnspecteerd moeten worden alvorens ze vrijgegeven kunnen worden.

Verder valt te verwachten dat een deel van de containers met een relatief lage ladingwaarde niet opgehaald wordt. Als gevolg van de maandenlange vertraging is de waarde van veel lading verminderd, zoals die van oranje EK-parafernalia. Bovendien moeten verladers meebetalen aan de kosten van de berging en krijgen ze hun containers pas mee nadat ze daar een garantie voor hebben afgegeven. Door afscheid van hun containers te nemen, ontlopen ze die kosten, althans voorlopig.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding