Volgens scheepsrapporteur Dirkzwager gaat het blokkeerschip eerst naar het zogenoemde DDE-deel van de Delta Terminal aan de Amazonehaven, waar het grootste deel van de continentale lading gelost zou worden. Volgens een andere bron verkast de containerreus daarna naar de Euromax-terminal, eveneens op de Maasvlakte, voor lossing van de voor Hamburg bestemde lading.

Felixstowe

Daarna gaat het schip door naar Felixstowe waar de resterende voor het Verenigd Koninkrijk bestemde containers van het schip gehaald zullen worden. De cascoverzekeraar stelde aanvankelijk de voorwaarde dat de ‘Ever Given’ slechts één Europese loshaven zou aandoen uit vrees voor beslaglegging in andere havens, maar heeft na overleg met de relevante autoriteiten kennelijk ingestemd met de aanloop van een Britse haven.

Een woordvoerder van ECT bevestigt dat het schip het volgende weekend op de rede van Rotterdam wordt verwacht, maar zegt dat het dan nog niet direct naar binnen kan. Het overslagbedrijf bekijkt nu hoe het de aanloop van de ‘Ever Given’ in de planning kan inpassen. Zoals het er nu naar uitziet, kan het schip op zijn vroegst op maandag 26 juli aan de ECT-kade afmeren.

Het vrijgeven van alle containers zal waarschijnlijk geruime tijd in beslag nemen omdat er allerlei formaliteiten moeten worden afgewikkeld. Zo moeten ontvangers een garantie stellen voor de betaling van hun deel in de bergingskosten.

Blokkeerschip

Op AIS is te zien dat het ‘blokkeerschip’ met een matige snelheid van tussen de acht en tien knopen richting Rotterdam koerst. Dat is een ongebruikelijk lage snelheid voor dergelijke schepen, die normaal gesproken ongeveer twee keer zo snel varen. Het is onduidelijk waarom het schip zo langzaam vaart.

Het 400 meter lange schip is afgelopen maandag vertrokken vanaf zijn ankerplaats ten noorden van het Suezkanaal bij Port Said. Het heeft daar vier dagen gelegen voor onderzoek aan de romp. Over de uitkomst daarvan zijn geen mededelingen gedaan. De Suez Canal Authority (SCA) gaf het containerschip vorige week woensdag toestemming te vertrekken, nadat die het eerst ruim drie maanden in het kanaal had vastgehouden.

Intussen heeft kanaalbeheerder SCA bekend gemaakt dat in de eerste helft van dit jaar een record van drie miljard dollar aan tolinkomsten is binnengehaald, ruim 8% meer dan de 2,76 miljard van vorig jaar. Dat is opmerkelijk gezien SCA’s herhaalde bewering dat de zesdaagse blokkade door de ‘Ever Given’ van het kanaal in maart dit jaar voor een forse financiële strop heeft gezorgd.

Het afgelopen boekjaar (juli ‘20 – juni ‘21) bracht de Sueztol 5,84 miljard dollar in het Egyptische laatje. Dit is eveneens een record en 2% meer dan in het voorgaande boekjaar. Het aantal schepen dat in die periode door het kanaal voer, steeg eveneens met 2% tot 9763 stuks.

Een eenvoudige rekensom leert dat een schip gemiddeld bijna 600.000 dollar aan tol betaalt voor een tochtje door het bijna 200 kilometer lange kanaal. Volgens onbevestigde berichten moest voor de passage van de net geen 400 meter lange ‘Ever Given’ rond de 900.000 dollar worden afgerekend.