De rederij belooft in de lijndiensten op de regio ook meer ‘veerkracht’ voor de bevoorradingsketens van verladers, waarbij ze ‘beter beschermd worden tegen de operationele uitdagingen die voortvloeien uit onvoorziene omstandigheden’. Bevoorradingsketen zijn volgens Maersk door de coronacrisis in een ‘perfect storm’ beland.

Schema-verversing

Een nieuwe ME4-dienst maakt onderdeel uit van de schema-verversing. Maersk omschrijft die dienst als een directe verbinding tussen Doha (Qatar) en Noord-Europa die de dienstverlening tot vijf dagen versnelt.

De ME7-dienst gaat een meer directe verbinding bieden tussen Zuid-India en Europa, met aanlopen in onder meer Chennai (India) en Rotterdam. Volgens Maersk kan de lading van sectoren als lifestyle, retail en automotive uit Zuid-Inda hierdoor ongehinderd vervoerd worden, zonder dat congestie in transhipment-havens nog roet in het eten kan gooien.

Behalve meerdere uitbreidingen, wordt door Maersk hier en daar ook gesnoeid in de dienstverlening in de regio. Op de AE1, een Japan/China-dienst die onder meer Rotterdam aanloopt, schrapt Maersk bijvoorbeeld de transhipments in Colombo (Sri Lanka).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding