De twee partners hebben beide niet de meest klimaatvriendelijke reputatie. MSC werd vorig jaar door milieuorganisatie Transport & Environment nog opgenomen in een top-10 van Europa’s grootste broeikasgasuitstoters, een rangschikking waarin de containerrederij na zes energiecentrales de zevende positie kreeg toebedeeld. MSC reageerde destijds geërgerd, omdat de milieuorganisatie ook MSC’s uitstoot van buiten Europa zou hebben meegerekend. Shell is, als een van ’s werelds grootste oliemaatschappijen, een vast doelwit van klimaatprotesten.

MSC en Shell zeggen van plan te zijn om samen ‘een reeks van veilige, duurzame en concurrerende technologieën te ontwikkelen die de uitstoot van bestaande bedrijfsmiddelen kunnen verminderen en helpen om een toekomst zonder uitstoot voor de scheepvaart mogelijk te maken’.

LNG

De twee bedrijven gaan onder meer de mogelijkheden onderzoeken om in de MSC-vloot lng te gebruiken, waarbij ook schonere varianten, zoals bio-lng, onder de loep worden genomen. Ook opties als waterstof en methanol worden ‘verkend’. Overigens zijn MSC en Shell geen onbekenden voor elkaar: op projectbasis deden ze al vaker dingen samen, met name op het gebied van biobrandstoffen en brandstoffen met een lager zwavelgehalte.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding