Nautilus-bestuurder Bert Klein stelt dat John T. Essberger eerst ‘slecht communiceerde’ over de ontslagplannen, maar nu in gesprekken toch uitleg heeft gegeven over ‘nut en noodzaak’ van het banenverlies. ‘Naast het gegeven dat er drie schepen minder bemand hoeven te worden, laat nieuwbouw van schepen nog enige tijd op zich wachten en zijn er niet per direct 21 vacatures beschikbaar.’

Gedwongen ontslagen

Klein zegt niettemin te zijn blijven aandringen op het voorkomen van gedwongen ontslagen. ‘Pas vanaf 1 juli is na aandringen van onze zijde de werkgever serieus begonnen met een uitvraag onder de werknemers naar interesse om te gaan werken op de buitenlands gevlagde schepen, onder daar geldende arbeidsvoorwaarden.’ Hoewel er volgens Nautilus ‘nog meer kan worden gedaan om gedwongen ontslagen te vermijden, is dit als een stap in de goede richting opgevat. Dit was een belangrijke reden voor ons om ook de gesprekken over een sociaal plan te hervatten.’

In dat sociaal plan, dat door de betrokken werknemers inmiddels is geaccepteerd, is onder meer een verhoogde transitievergoeding toegezegd. John T. Essberger had na de eerdere publiciteit over de onmin bij de vakbond al laten weten met een ‘constructieve dialoog’ graag tot een oplossing te willen komen.

Klein voegt eraan toe dat Nautilus er ‘alles aan wil blijven doen om de Nederlandse politiek te wijzen op het belang van een goed vestigingsklimaat voor reders in Nederland en om het onder Nederlandse vlag brengen van tonnage aantrekkelijk te houden’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding