Een deel van de gedupeerde verladers wil samen een front vormen. ‘Bepaalde partijen zullen naar voren treden die namens een aantal verladers gaan onderhandelen.’ Maar hoe succesvol dat gaat zijn, durft Spoel nog niet te zeggen.

De procedure rondom de aansprakelijkheid is een groot vraagstuk. ‘In dit geval is er een jurist die namens scheepseigenaren optreedt die ook heeft onderhandeld met de Suezkanaal Autoriteit. Hij zal ook degene zijn die deze claims gaat afhandelen.’

Zegels controleren

Volgens Spoel wacht er een ingewikkelde procedure voor de verladers die donderdag start wanneer het schip de haven van Rotterdam binnenkomt. Het schip zou via Hamburg naar Felixstowe varen, maar er is gekozen om Hamburg over te slaan. Zodra het schip binnenkomt in Rotterdam wordt de lading voor Hamburg op een feeder gezet. De Nederlandse lading wordt volgens Spoel ‘nogal een gedoe’. ‘Waarschijnlijk moeten de containers op de terminal fysiek worden gecontroleerd, onder meer de zegels worden bekeken of ze nog intact zijn.’

Het kost dus wat extra tijd per container om hem vrij te geven. Volgens Spoel wordt de container niet opengemaakt en gecheckt op de terminal, maar gebeurt dat mogelijk bij de expediteur of bij de verlader zelf.

Containers weigeren

Verladers en rederijen moeten met elkaar in discussie over het claimvraagstuk. Het gaat hierbij over schades van goederen of tijdsgevoelige producten zoals inmiddels bedorven fruit. Er zal volgens Spoel sprake zijn van lading die wordt geweigerd door de verlader en dus niet wordt afgehaald. ‘Het is nog een beetje onduidelijk wat daarmee gaat gebeuren.’

Er zal een percentage containers aan boord zitten dat door verladers op voorhand wordt geweigerd, aldus Spoel. ‘Ik weet niet de precieze beweegredenen erachter om te weigeren. In dit soort gevallen gebeurt dat waarschijnlijk omdat een verlader die lading accepteert en inspecteert in een groter juridisch steekspel terechtkomt dan wanneer de verlader vooraf zegt dat de lading te laat is en dus de lading weigert.’

Van producten met een beperkte houdbaarheid, zoals groente en fruit maar ook grondstoffen, weten verladers al zeker dat de goederen verlopen zijn en willen ze de containers simpelweg niet hebben.

Langzamer varen

Het containerschip dat in maart het Suezkanaal blokkeerde, komt donderdagochtend de Rotterdamse haven binnen. De verwachte aankomsttijd is 5.00 uur in de ochtend.

Dinsdagmiddag is het schip voor een korte periode langzamer gaan varen, tot een halve knoop, in het Engelse Kanaal ter hoogte van Le Havre. De woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam kon niet vertellen wat de reden daarvan was.

De verwachting is dat het schip tot 3 augustus in de Rotterdamse haven aan de ECT Delta terminal blijft liggen en daarna vertrekt naar het Engelse Felixstowe.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding