De ‘Ever Given’ vertrekt straks weer naar Felixstowe om de resterende containers in het Verenigd Koninkrijk af te leveren. Containers voor Hamburg worden op de ‘Ever Utile’ geladen om hun reis naar Hamburg voort te zetten, zo laat ECT weten.

‘Net op het randje’

Het was donderdagochtend nog even spannend of het schip weer vertraging op zou lopen. Bij een windkracht harder dan zes zou er toch nog uitstel zijn gekomen. Maar er was sprake van windkracht zes, dus volgens de woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam was dat ‘net op het randje’. De journalisten van alle grote Nederlandse media zaten dus niet voor niets om 4.00 uur ’s ochtends in een bootje om een glimp op te vangen van het inmiddels wereldberoemde schip ‘Ever Given’, dat beter bekend staat als ‘het blokkeerschip’.

De verwachting was dat het schip tot dinsdag 3 augustus in de Rotterdamse haven aan de ECT Delta terminal zou blijven liggen. Maar volgens een woordvoerder van het havenbedrijf vertrekt de ‘Ever Given’ waarschijnlijk een dag eerder; maandag 2 augustus. Na de stop in het Engelse Felixstowe gaat het schip naar een droogdok in Duinkerke voor inspectie.

‘Niet veel reefers’

Aangezien het schip een langdurige vertraging heeft opgelopen, zijn bijvoorbeeld goederen zoals groente en fruit niet meer te verkopen. ‘Maar er zijn niet veel reefers aan boord’, laat de woordvoerder van het havenbedrijf weten, ‘omdat die veelal uit Latijns-Amerika komen’.

Hans Nagtegaal, directeur containers van het Havenbedrijf Rotterdam, ziet het binnenhalen van de ‘Ever Given’ als ‘business as usual’. Daarmee doelt hij op de vele vergelijkbare containerschepen die de Rotterdamse haven aandoen. ‘Maar de historie rondom de vertraging van dit schip is natuurlijk wel heel bijzonder.’ Om zoveel mogelijk risico’s te vermijden heeft het havenbedrijf er dan ook voor gekozen om niet met de kranen tegen het schip aan te leggen. ‘Iets wat normaal gesproken standaardprocedure is.’

Checklist

Tjitte de Groot, voorzitter van de Regionale Loodsencorporatie Rotterdam-Rijnmond, zegt dat de checklist van het schip donderdagochtend ‘extra goed is doorlopen’ om nieuwe complicaties te voorkomen. Het gaat hierbij onder andere om het checken van de machines en het stuur. Ook komen inspecteurs aan boord om ‘de hele boel te controleren’. Volgens De Groot is deze inspectie het meest grondig in Rotterdam, omdat deze haven als eerste wordt aangedaan na vier maanden op het water te hebben gelegen. ‘Er volgt ook nog een inspectie in Felixstowe, maar niet zo uitgebreid als hier.’

Ook voor de Groot valt een operatie als deze onder dagelijkse werkzaamheden. Het spannendste moment voor de loodsen is volgens De Groot de bocht die gemaakt moet worden om het schip veilig aan te laten meren. ‘Het is een klus om zo’n groot schip de Amazonehaven in te draaien.’

Schadeclaims

De langverwachte aankomst van het schip in de Rotterdamse haven betekent niet het einde van de ‘Ever Given’-soap, integendeel. Verladers en rederijen moeten met elkaar in discussie over het claimvraagstuk. Het gaat hierbij over schades van goederen of tijdsgevoelige producten zoals inmiddels bedorven fruit.

Woensdag zei Rogier Spoel, beleidsadviseur Zeevracht bij Evofenedex in deze krant al dat er sprake zal zijn van lading die wordt geweigerd door de verlader en dus niet wordt afgehaald. ‘Het is nog een beetje onduidelijk wat daarmee gaat gebeuren.’ De verwachting is dat de juridische strijd nog wel jaren gaat duren.

Juridisch getouwtrek

De ‘Ever Given’ kwam in maart klem te zitten in het Suezkanaal. Hierdoor konden ook andere schepen geen doorgang vinden wat een klap was voor de wereldhandel. Na zes dagen werd het schip vlot getrokken door baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis.

Het schip lag vervolgens nog voor maanden stil in het kanaal vanwege het juridische getouwtrek rondom de schadeafwikkeling. Suez Canal Authority (SCA) en de Japanse firma Shoei Kisen Kaisha (de eigenaar van ‘Ever Given’) hebben op 23 juni een principeakkoord gesloten.

Lees ook: ‘Collectieve claim verladers door schade ‘Ever Given’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding