Crowly heeft niet bekendgemaakt hoeveel schepen daarmee gekocht zullen worden. Wel meldt de rederij samen te werken met het Zweedse Stena RoRo, wat erop wijst dat het om ro/ro-schepen gaat. De huidige RRF-vloot telt volgens MarAd 41 schepen, waaronder 33 ro/ro’s. Ze liggen afgemeerd in bijna twintig Amerikaanse havens langs de oost-, west- en Golfkust.

Amerikaanse vlag

Crowly zegt een nieuw systeem te hebben ontwikkeld om inkoopaanbevelingen op te stellen. De rederij is verantwoordelijk voor het proces om aangekochte schepen onder de Amerikaanse vlag te brengen, waarbij ze aan allerlei wettelijk eisen moeten voldoen. Vervolgens worden de schepen in Amerikaanse havens gestationeerd en moet de rederij ervoor zorgen dat ze binnen vijf of tien dagen beschikbaar kunnen zijn. De looptijd van het contract is niet bekendgemaakt.

De aanschaf van nieuwe schepen moet de inzetbaarheid van de RRF-vloot verbeteren. Die geldt voor MarAd als ‘topprioriteit’, maar een activeringstest in 2019 van de US Transportation Command, de belangrijkste opdrachtgever, bracht aan het licht dat het het vereiste activeringspercentage van 80% tenauwernood werd gehaald.

Het idee van de RRF-vloot is om in crisistijd snel transportcapaciteit beschikbaar te hebben. Daarmee moet de periode overbrugd worden tot het moment dat er er op de chartermarkt voldoende tonnage kan worden ingehuurd. In het verleden regelde MarAd de aankoop van die schepen zelf, maar de dienst heeft nu besloten om ‘expertise uit de particuliere sector in te schakelen’.

Mottenballenvloot

De schepen worden vooral ingezet voor het transport van uitrusting van leger- en mariniers-eenheden, gevechtsondersteunende uitrusting en initiële bevoorrading. De laatste keer dat RRF-schepen werden ingezet was in 2005, toen een tiental schepen na de tyfoons Katrina en Rita werd geactiveerd om hulp te verlenen.

De Ready Reserve Force werd in 1976 in het leven geroepen en werd afgesplitst van de toen nog veel grotere National Defense Reserve Fleet. Deze ‘mottenballenvloot’ was decennia lang een collectie zwaar verouderde schepen met een gemiddelde leeftijd van 45 jaar. Op het hoogtepunt in de jaren ‘50 telde die meer dan tweeduizend schepen, inmiddels zijn er daar nog minder dan honderd van over.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding