De scheepvaartorganisaties hebben berekend dat over vijf jaar maar liefst 89.510 STCW-gecertificeerde mensen  (STCW=Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) extra nodig zullen zijn om de wereldhandelsvloot aan de praat te kunnen houden.

Alle zeilen bijzetten

Maar ook nu moeten scheepvaartbedrijven volgens het rapport reeds alle zeilen bijzetten om hun schepen voldoende te kunnen bemannen met gekwalificeerd personeel. Er is nu een tekort berekend van 26.240 officiers. ‘Dat wijst erop dat de vraag naar zeevarenden in 2021 het aanbod heeft overtroffen’, zo analyseren de twee brancheorganisaties voorzichtig.

Dat aanbod van officiers is sinds 2015 met 10,8% toegenomen, zeggen de organisaties, die concluderen dat het aantal officiers dat gemiddeld op een schip werkt dus is gegroeid. Vooral op managementniveau bestaat een gebrek aan mensen met technische ervaring, zeggen de rapporteurs. De tanker- en de offshore-sector schreeuwen bijvoorbeeld om zogenoemde Management Level Deck Officers.

Beste nieuws

De wereldhandelsvloot van meer dan 74.000 schepen wordt nu bemand door 1,89 miljoen zeevarenden, aldus het rapport. Het beste nieuws is volgens de brancheorganisaties, dat de carrières aan boord sinds 2015 minder vluchtig zijn geworden. De officiers blijven langer op zee werken en hun gemiddelde leeftijd is hoger geworden. Bimco en de ICS noemen het ‘van levensbelang voor de sector’ om het werken op zee te promoten en maritieme opleidingen en trainingen uit te breiden. Vaardigheden met het oog op een groenere, meer digitaal aangesloten bedrijfstak moeten daarbij extra aandacht krijgen, stellen ze.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding