Al sinds maart sukkelt de containerlijnvaart rondom een betrouwbaarheidspercentage van 40%. In het begin van het jaar was de situatie nog dramatischer en voer maar een derde van de schepen op tijd.

Zorgwekkend

Vorig jaar juni wist het merendeel van de containerschepen, 77,9%, nog gewoon op tijd in havens te arriveren. Een zorgwekkend weetje voor de klanten is dat de schemabetrouwbaarheid de afgelopen drie jaar in juni altijd haar hoogtepunt bereikte, om in de maanden daarna flink te dalen. Vorig jaar was die daling een totale ineenstorting.

Ook over de duur van de vertragingen mochten klanten zich de afgelopen junimaand beklagen. Te laat komende schepen waren gemiddeld 6,41 dagen te laat, een toename van 0,38 dag vergeleken met mei.

Maersk presteerde naar verhouding het best en wist de betrouwbaarheid het meest op te krikken, met 3,9 procentpunt. Toch kon ook de Deense reus zichzelf niet op de borst kloppen: met een betrouwbaarheidspercentage van 49,7% voer iets meer dan de helft van de Maersk-containervloot niet op tijd.

Hamburg Süd en ZIM completeerden de top-3, terwijl MSC als vierde ook nog net boven de 40% betrouwbaarheid wist te scoren.

Evergreen, de rederij die met de ‘Ever Given’ een vertraging van vier maanden opliep, bungelde met een betrouwbaarheid van iets boven de 20% onderaan het betrouwbaarheidsranglijstje. Een andere Taiwanese rederij, Wan Hai, eerder in het voorjaar nog een van de beste jongetjes van de klas, was nu rodelantaarndrager.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding