De aanklacht is ingediend bij de Federal Maritime Commission (FMC), de Amerikaanse maritieme waakhond die, aangespoord door president Biden, al langer bezig is om de dienstverlening van de grote internationale containerrederijen tegen het licht te houden.

Grimmige wijze

Rederijen hebben volgens MCS Industries, gespecialiseerd in artikelen als fotolijstjes, spiegels en fotoalbums, ‘op grimmige wijze gebroken met de praktijk van voor de pandemie’. Tal van rederijen hebben volgens het Amerikaanse bedrijf geweigerd om überhaupt te onderhandelen over nieuwe servicecontracten.

De rederijen die nog wel bereid waren om met MCS in zee te gaan, Cosco en bijna-naamgenoot MSC, boden volgens het bedrijf ‘slechts een fractie van de vrachtcapaciteit die MCS vroeg en nodig had, ondanks het feit dat de gedaagden over het algemeen op of nabij hun pre-pandemie-capaciteit zijn blijven opereren’.

Het ergste van alles is volgens het huisdecoratiebedrijf, dat de rederijen zelfs die beperkte servicecontracten niet eerbiedigen, waardoor MCS gedwongen wordt ‘alsnog de opgeblazen spotmarkt op te gaan’.

‘Afspraak is geen afspraak meer’

Ceo Richard Master van MCS Industries, zetelend in Easton (Pennsylvania) en in het bezit van een kantoor in China, schreef medio juli ook al een persoonlijke brief aan FMC-voorzitter Daniel B. Maffei waarin hij zijn ergernissen over de containerrederijen uitte en stelde dat ‘in hun wereld een afspraak geen afspraak meer is’.

De rederijen hebben nog niet op de aanklacht van de Amerikaanse verlader gereageerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding