De prognose voor de ebitda, de winst voor aftrek van rente, belasting, afschrijvingen en afboekingen, is opgetrokken tot een bandbreedte van twee miljard rond de 10,2 miljard dollar. Voor de ebit, waar de afschrijvingen en afboekingen ook van af zijn, is de verwachting verhoogd tot een zelfde bandbreedte rondom 8,5 miljard dollar.
Enkele maanden geleden, bij de publicatie van de kwartaalcijfers, hielden de Duitsers het voor beide kerncijfers nog op een behoudende ‘ruim boven vorig jaar’. In 2020 boekte de containervervoerder een brutowinst (ebitda) van drie miljard dollar en een bedrijfsresultaat (ebit) van anderhalf miljard. Daarvan bleef onder de streep 1,1 miljard nettowinst van over.
Op hol geslagen containermarkt
Hapag ging er eerder van uit dat de op hol geslagen containermarkt, waarin de tarieven in sommige gevallen zijn vertienvoudigd, in de tweede helft van het jaar wat zou normaliseren. Maar nu denkt de rederij dat het ‘winstmomentum’ ook in het lopende semester ‘zeer sterk’ zal blijven, aangezien de vraag de beschikbare capaciteit ver overtreft.
In de eerste helft van het jaar, waarin de tarieven steeds verder opliepen, werd bruto (ebitda) al 4,2 miljard dollar verdiend, ruim drie keer zoveel als vorig jaar. Daar ging 700 miljoen aan afschrijvingen en afboekingen van af, wat een bedrijfsresultaat van 3,5 miljard oplevert. Als de verhouding tussen resultaat en nettowinst vergelijkbaar is met vorig jaar blijft daar netto ongeveer 2,5 miljard dollar van over.
De nummer vijf op de ranglijst van grootste containerrederijen boekte vorig jaar een omzet van 14,6 miljard dollar. Dat was slechts 3% meer dan in 2019 en de groei was volledig toe te schrijven aan de stijging van de tarieven. Die kwam in het tweede kwartaal van vorig jaar op gang, toen China uit lockdown kwam en zijn fabrieken heropende, en houdt tot op de dag van aan. De nettowinst kwam uit op 1,1 miljard dollar.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?