Het aantal schepen dat verloren ging kwam uit op 49. Dat was er eentje meer dan de 48 stuks uit 2019, maar dat laat volgens Allianz onverlet dat de scheepsverliezen ‘historisch laag’ zijn. In 2011 gingen er nog 98 schepen verloren; in een decennium tijd is er dus een halvering bewerkstelligd. Ook de daling van het aantal incidenten, waaronder bijvoorbeeld ook machinedefecten worden geschaard, past volgens de verzekeraar in ‘de positieve langetermijntrend’.

Vooral vrachtschepen

Meer dan een derde van de schepen die afgelopen jaar verloren gingen, 18 stuks, waren vrachtschepen. Zuid-China, Indochina, Indonesië en Filipijnen waren volgens de scheepsverzekeraar de ‘hotspot’ als het om ernstige scheepsmisère ging. Dat is ‘onder meer het gevolg van de intensieve lokale en internationale handel, overvolle havens, drukke vaarroutes, oudere vloten en blootstelling aan extreem weer’. De Britse eilanden, de Noordzee, het Kanaal en de Golf van Biskaje waren dan weer koploper als het om de minder ernstige incidenten ging.

Zorgwekkend is volgens Allianz dat zich vorig jaar net als in 2019 opvallend veel vrachtgerelateerde branden voordeden aan boord van schepen, vaak beginnend vanuit containers. Het totale aantal branden of explosies op alle vaartuigtypes dat resulteerde in total losses, steeg in 2020 verder naar 10, het hoogste aantal in vier jaar.

Ook het aantal containers dat overboord sloeg, vertoonde vorig jaar een piek; het waren er meer dan 3000. ‘En in 2021 zet dat hoge aantal vooralsnog door’, aldus de verzekeringsmaatschappij.

Grote schepen vormen uniek risico

Grote schepen vormen een ‘uniek risico’, zo heeft ook de ‘Ever Given’ in het Suezkanaal weer aangetoond, aldus de verzekeraar. ‘Reageren op incidenten is complexer en duurder. Toegangskanalen tot bestaande havens zijn weliswaar dieper gemaakt, en ligplaatsen en werven zijn geschikt gemaakt voor grote schepen, maar havens als geheel zijn even groot gebleven,’ analyseert kapitein Nitin Chopra, senior marine risk consultant bij Allianz.

Vertragingen door Covid-19 en de sterk toegenomen vraag naar schepen hebben volgens de verzekeraar tot meer verzekeringsclaims geleid. Inadequaat scheepsonderhoud kan in de toekomst ook tot extra claims gaan leiden, vreest de verzekeraar, die verder stelt dat de scheepvaart zich moet voorbereiden op ‘aankomende cyber- en klimaatuitdagingen’.

Cyberincidenten kunnen ook tot meer claims gaan leiden. Allianz wijst erop dat ‘alle vier de grote wereldwijde scheepvaartbedrijven al doelwit zijn geworden van cyberaanvallen’. De vrees voor cybergevaren brengt voor de verzekeraar tegelijkertijd geld in het laatje. ‘Het toenemende bewustzijn over en de toenemende regulering rondom cyberrisico’s vertaalt zich in het feit dat scheepvaartbedrijven steeds meer cyberverzekeringen afsluiten, al is dat tot nu toe wel vooral voor activiteiten aan land.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding