De ‘Maersk Surubaya’ had volgens de Australische Federale Politie (AFP) destijds ongeveer 500 meter buiten een speciale beschermingszone het anker uitgegooid, waarna bij een harde wind het anker verstrikt was geraakt in de op 20 meter diepte liggende communicatiekabel.

Ernstig vergrijp

De Australia Singapore Cable van het telecombedrijf Vocus, een 4600 kilometer lange glasvezelkabel die het westen van Australië via Christmas Island en Indonesië verbindt met Singapore, lag er op het moment van het ongeluk nog geen twee jaar. Het beschadigen van een kabel is een ernstig vergrijp, stelt detective superintendant Graeme Marshall van de AFP. ‘Schade aan een onderzeese kabel kan ernstige financiële gevolgen hebben, zowel voor de kabelexploitant als voor klanten die last hebben van verminderde connectiviteit en datatoegang.’

De kapitein werd eerder deze maand gearresteerd en zijn scheepjournaals in beslag genomen toen de ‘Maersk Surubaya’ de haven van Melbourne aanliep. Via een videoverbinding verscheen hij inmiddels coronaproof voor de rechtbank van Melbourne. Hem wordt ‘nalatig gedrag’ ten laste gelegd. Volgens Marshall is de beschermingszone van de communicatiekabel ‘duidelijk aangegeven op maritieme kaarten en moeten alle kapiteins ervoor zorgdragen dat schepen opereren op een manier die geen kritische communicatie-infrastructuur verstoort’.

De Oekraïener kan een maximum straf krijgen van drie jaar gevangenisstraf en 40.000 Australische dollar boete. De kapitein is onder strikte voorwaarden op borgtocht vrijgelaten en bevindt zich nu in een Australisch hotel in Covid-19-quarantaine.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding