De rode loper bij MSC, dat recent veel schepen aan haar vloot toevoegde en nieuwe mensen goed kan gebruiken, ligt serieus uitgerold voor de HMM-zeevarenden, maar die koesteren nog wel hoop dat hun flirt met de Zwitserse rederij resulteert in een flinke loonsverhoging bij hun huidige Koreaanse werkgever.

Beloning bevroren

De bemanningsleden van HMM dreigden deze week in staking te gaan om hun financiële eisen kracht bij te zetten, maar zijn uiteindelijk toch aan het werk gebleven nadat hun Koreaanse vakbond tot overeenstemming was gekomen met de rederij om op 1 september weer rond de onderhandelingstafel te gaan zitten. De zeevarenden zijn overigens niet alleen ontstemd omdat de hoogte van hun beloning al jaren bevroren is. Ook de slechte toegang die ze hebben tot medische zorg steekt hen.

Als de HMM-bemanningsleden hun ontslagdreigement massaal in daden zouden omzetten, zou dat voor de rederij een immens probleem zijn; volgens Koreaanse media zou dan 81% van de schepen zonder bemanning komen te zitten.

In navolging van hun zeevarende collega’s is ook terminalpersoneel van HMM in de Koreaanse haven Busan aan het morren over het salaris. Een situatie die met argusogen in de gaten wordt gehouden door de THE Alliance-partners van HMM – Hapag-Lloyd, ONE en Yang Ming – waarvan de schepen eveneens op de terminal aldaar worden afgehandeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding