Daarmee komt het totaal aan nieuwe orders van Hapag Lloyd sinds begin 2020 op een 625.000 teu, waarvan 40% bestaat uit koelcontainers. Via deze bestellingen vergroot het bedrijf het bestaande containerpark met maar liefst 22%.
Vertragingen
De problemen door het grote tekort aan containers worden grotendeels veroorzaakt door de langere doorlooptijden, een extra tien dagen, van de containers door de vertraging in de vaarschema’s, de onbalans in de bezettingsgraad van de containerschepen en de congestie bij de overslagterminals. Daardoor zijn sinds de coronacrisis voor hetzelfde volume rond 20% meer containers nodig om hetzelfde volume af te wikkelen, aldus de Nederlandse topman Rolf Habben Jansen van Hapag Lloyd.
Hij wijst erop dat de normale doorlooptijd van zeecontainers bij de rederij op vijftig dagen ligt, maar door de vertragingen, onder meer door de havencongestie in China, is die nu opgelopen naar 60 dagen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?