Hapag-Lloyd bestelt extra 75.000 zeecontainers

Nijpend tekort capaciteit bestrijden

De Duitse rederij Hapag-Lloyd heeft een extra 75.000 aan 20-voets containers (teu) besteld om het grote tekort aan containercapaciteit te bestrijden. Dit voorjaar had de carrier al met 150.000 teu de grootste containerorder in haar geschiedenis geplaatst.

Daarmee komt het totaal aan nieuwe orders van Hapag Lloyd sinds begin 2020 op een 625.000 teu, waarvan 40% bestaat uit koelcontainers. Via deze bestellingen vergroot het bedrijf het bestaande containerpark met maar liefst 22%.

Vertragingen

De problemen door het grote tekort aan containers worden grotendeels veroorzaakt door de langere doorlooptijden, een extra tien dagen, van de containers door de vertraging in de vaarschema’s, de onbalans in de bezettingsgraad van de containerschepen en de congestie bij de overslagterminals. Daardoor zijn sinds de coronacrisis voor hetzelfde volume rond 20% meer containers nodig om hetzelfde volume af te wikkelen, aldus de Nederlandse topman Rolf Habben Jansen van Hapag Lloyd.

Hij wijst erop dat de normale doorlooptijd van zeecontainers bij de rederij op vijftig dagen ligt, maar door de vertragingen, onder meer door de havencongestie in China, is die nu opgelopen naar 60 dagen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Hapag-Lloyd bestelt extra 75.000 zeecontainers | NT

Hapag-Lloyd bestelt extra 75.000 zeecontainers

Nijpend tekort capaciteit bestrijden

De Duitse rederij Hapag-Lloyd heeft een extra 75.000 aan 20-voets containers (teu) besteld om het grote tekort aan containercapaciteit te bestrijden. Dit voorjaar had de carrier al met 150.000 teu de grootste containerorder in haar geschiedenis geplaatst.

Daarmee komt het totaal aan nieuwe orders van Hapag Lloyd sinds begin 2020 op een 625.000 teu, waarvan 40% bestaat uit koelcontainers. Via deze bestellingen vergroot het bedrijf het bestaande containerpark met maar liefst 22%.

Vertragingen

De problemen door het grote tekort aan containers worden grotendeels veroorzaakt door de langere doorlooptijden, een extra tien dagen, van de containers door de vertraging in de vaarschema’s, de onbalans in de bezettingsgraad van de containerschepen en de congestie bij de overslagterminals. Daardoor zijn sinds de coronacrisis voor hetzelfde volume rond 20% meer containers nodig om hetzelfde volume af te wikkelen, aldus de Nederlandse topman Rolf Habben Jansen van Hapag Lloyd.

Hij wijst erop dat de normale doorlooptijd van zeecontainers bij de rederij op vijftig dagen ligt, maar door de vertragingen, onder meer door de havencongestie in China, is die nu opgelopen naar 60 dagen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement