Op woensdag, de dag die de bonden en HMM in hun agenda hadden gezet voor een ultieme onderhandelingspoging, hadden de zeevarenden hun eisen nog kracht bijgezet met een protestactie op de containerschepen ‘Hyundai Brave’ en ‘HMM Rotterdam’. Een grote staking die de diensten van de rederij ernstig had kunnen gaan verstoren, dreigde meer dan ooit.

De bonden hadden voor de bemanningsleden een salarisverhoging geëist van 25% omdat de salarissen zeven jaar bevroren waren geweest, maar ze zijn nu akkoord gegaan met 7,9%. Volgens de vakbonden was het moeilijk om aan de onderhandelingstafel te zitten in de wetenschap dat Zuid-Koreaanse exporteurs bij het mislukken van de onderhandelingen zouden worden opgezadeld met grote logistieke problemen.

Tandenknarsend ja

De zeevarenden wilden de Zuid-Koreaanse maatschappij niet langer bezorgd maken over mogelijke logistieke strubbelingen, en dat is volgens de vakbonden de belangrijkste reden dat ze tandenknarsend ‘ja’ hebben gezegd tegen een aanzienlijk lagere salarisverhoging dan waarop ze gehoopt hadden.

De vakbonden en de containerrederij hebben hun excuses aangeboden aan het Zuid-Koreaanse volk voor de zorgen die ze hebben veroorzaakt met het loonconflict, dat alles bij elkaar 77 dagen heeft geduurd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding