DP World wil containerkade in Vladivostok voor Noordpoolroute

Poetin ambitieus

Terminaloperator DP World onderzoekt samen met het Russische intermodaal transportbedrijf Fesco de mogelijkheid om in de Russische stad Vladivostok, in het uiterste oosten van Rusland aan de Japanse Zee, een containerkade aan te leggen met het oog op containervervoer via de Noordpoolroute.

Het zou een eerst concreet project kunnen worden na de deal die het terminalbedrijf uit Dubai medio deze zomer sloot met het Russische nucleaire bedrijf Rosatom om de Poolroute rond Rusland te ontwikkelen voor vrachtvervoer.

Sultan Ahmed Bin Sulayem, ceo van DP World, stelt naar aanleiding van het Vladivostok-voornemen dat ‘DP World de visie van president Vladimir Poetin voor de Noordelijke Zee Route deelt. Het is een van de laatste grote handelsroutes in de wereld die nog ontwikkeld moet worden’.

Noordpoolvervoer

DP World en de Russen zien voor Vladivostok een belangrijke rol in het Noordpoolvervoer weggelegd. Feederschepen en treinen zouden er volop lading uit Oost-Aziatische landen moeten gaan aanvoeren, die in de Russische havenstad dan overgeslagen zou gaan worden op grote containerschepen met bestemming Europa. In het westen zou Moermansk eenzelfde rol als transhipmenthub moeten gaan spelen. Poetin zei vrijdag op een economisch forum in Vladivostok dat reeds volgend jaar reguliere containerlijnvaart tussen Vladivostok en Sint-Petersburg zou moeten beginnen.

Veel westerse landen en in het bijzonder milieubewegingen zien de Russische ambities en het smeltende ijs op de Noordpool met lede ogen aan. Verschillende rederijen en verladers hebben aan de milieulobby al beloofd de Noordpoolroute beslist niet te zullen gaan gebruiken. De Russen en DP World stellen dat de Noordpoolroute juist klimaatvriendelijk is omdat die korter is dan de Suezroute en dus minder brandstof kost.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

DP World wil containerkade in Vladivostok voor Noordpoolroute | NT

DP World wil containerkade in Vladivostok voor Noordpoolroute

Poetin ambitieus

Terminaloperator DP World onderzoekt samen met het Russische intermodaal transportbedrijf Fesco de mogelijkheid om in de Russische stad Vladivostok, in het uiterste oosten van Rusland aan de Japanse Zee, een containerkade aan te leggen met het oog op containervervoer via de Noordpoolroute.

Het zou een eerst concreet project kunnen worden na de deal die het terminalbedrijf uit Dubai medio deze zomer sloot met het Russische nucleaire bedrijf Rosatom om de Poolroute rond Rusland te ontwikkelen voor vrachtvervoer.

Sultan Ahmed Bin Sulayem, ceo van DP World, stelt naar aanleiding van het Vladivostok-voornemen dat ‘DP World de visie van president Vladimir Poetin voor de Noordelijke Zee Route deelt. Het is een van de laatste grote handelsroutes in de wereld die nog ontwikkeld moet worden’.

Noordpoolvervoer

DP World en de Russen zien voor Vladivostok een belangrijke rol in het Noordpoolvervoer weggelegd. Feederschepen en treinen zouden er volop lading uit Oost-Aziatische landen moeten gaan aanvoeren, die in de Russische havenstad dan overgeslagen zou gaan worden op grote containerschepen met bestemming Europa. In het westen zou Moermansk eenzelfde rol als transhipmenthub moeten gaan spelen. Poetin zei vrijdag op een economisch forum in Vladivostok dat reeds volgend jaar reguliere containerlijnvaart tussen Vladivostok en Sint-Petersburg zou moeten beginnen.

Veel westerse landen en in het bijzonder milieubewegingen zien de Russische ambities en het smeltende ijs op de Noordpool met lede ogen aan. Verschillende rederijen en verladers hebben aan de milieulobby al beloofd de Noordpoolroute beslist niet te zullen gaan gebruiken. De Russen en DP World stellen dat de Noordpoolroute juist klimaatvriendelijk is omdat die korter is dan de Suezroute en dus minder brandstof kost.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement