Dat stelt Berit Hinnemann, senior innovation project manager bij moederholding AP Moller Maersk tegen over de Duitse transportkrant DVZ. Elk containerschip verbruikt per jaar 45.000 ton methanol. De nieuwe vloot aan containerschepen is dan goed voor een jaarlijkse consumptie van 360.000 ton, terwijl er in de wereld maar zo’n 200.000 ton beschikbaar is. Dat is iets meer dan de helft van wat Maersk jaarlijkse nodig heeft, aldus Hinnemann.

Als ook nog eens een optie op nog een vier methanol schepen door Maersk wordt omgezet in een definitieve order gaat het zelfs om bijna een verdrievoudiging van de huidige wereldproductie aan groene methanol, die de Deense rederij nodig heeft.

Decarbonisering

Overigens gaat het wel om ‘dual-fual-schepen’, zodat ze ook op reguliere stookolie kunnen varen. De containerschepen heeft de Deense rederij twee weken geleden besteld bij de Koreaanse werf Hyundai Heavy Industries en het is onder meer de taak van Hinnemann als onderdeel van het ambitieuze decarboniseringsprogramma bij de Deense rederij om er voldoende brandstof voor te vinden.

Zij geeft daarbij aan dat er momenteel nog geen noemenswaardige industriële productie van groene methanol is in de wereld, maar verwacht dat de door Maersk gecreëerde vraag naar methanol door de scheepsorder het aanbod snel zal doen stijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding