De Deense rederij volgt daarmee het voorbeeld van de Amerikaanse superinvesteerder Warren Buffet, die via zijn dochterbedrijf NetJets eveneens een ‘significante investering’ in WasteFuel heeft gedaan. Dit Amerikaanse bedrijf werkt samen met haven- en casino-investeerder Enrique Razon aan de ontwikkeling van een bioraffinaderij met een capaciteit van zo’n 100.000 ton per jaar in de Filippijnen.

Maersk heeft de omvang van de investering niet bekend gemaakt, maar stelt dat WasteFuel voorop loopt met de productie van bio-methanol uit afval. ‘We hopen dat we op een dag een afname-overeenkomst met hen te kunnen sluiten’, aldus Morten Bo Christiansen, directeur duurzaamheid. De containerrederij verbruikt jaarlijks ongeveer twaalf miljoen stookolie en is daarmee een van ‘s werelds grootste maritieme vervuilers.

Maersk verwacht dat WasteFuel vanaf 2024 bio-methanol kan gaan leveren. De rederij heeft recentelijk acht containerschepen besteld, die op bio-methanol moeten gaan varen. Daarvoor is jaarlijks zo’n 360.000 ton van deze brandstof nodig. De huidige mondiale productiecapaciteit wordt geschat op 200.000 ton.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding