CMA CGM stelt met de maatregel ‘prioriteit te geven aan zijn langetermijnrelatie met klanten in het licht van een ongekende situatie in de scheepvaartbranche’. De bevriezing van de spotcontainertarieven geldt voor diensten van de merken CMA CGM, CNC, Containerships, Mercosul, ANL en APL.

De Franse rederij zegt de beslissing te hebben genomen ‘ondanks de verwachting dat de marktgedreven tariefsverhogingen zich de komende maanden door zullen zetten’.

Tarieven

De tarieven in de containerlijnvaart groeien inmiddels al een jaar lang. Volgens de nieuwste statistieken van consultant Drewry betalen verladers voor een container Shanghai-Rotterdam nu bijvoorbeeld 14.287 dollar per veertigvoetscontainer, 564% meer dan een jaar geleden en 2% meer dan een week terug. Percentagewijs de grootste groei was afgelopen week op de route Rotterdam-New York, waar de tarieven gemiddeld 7% stegen.

Overigens schoten de afgelopen tijd niet alleen de spottarieven van de containerrederijen, maar ook de tarieven in langetermijncontracten de lucht in. De reders boekten de afgelopen maanden dankzij de hoge vrachttarieven en de hoge volumes recordwinsten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding