Hapag-Lloyd verklaart nu, onder meer tegenover ShippingWatch, dat het gelooft dat de spottarieven hun piek bereikt hebben. De ceo van de Duitse rederij, Rolf Habben Jansen, voorspelde vorige maand in een interview nog, dat de containermarkt op zijn vroegst pas in het tweede kwartaal tot rust zou komen, en deed toen geen beloftes over de spotprijzen. In tegenstelling tot CMA CGM, dat heeft toegezegd de spotprijzen tot 1 februari niet te laten stijgen, wil Hapag-Lloyd zich overigens niet vastpinnen op een datum. De Duitse rederij verhoogt de prijzen ‘for the time being’ niet.

In de verladerswereld wordt niet meteen de polonaise gelopen na de belofte van eerst CMA CGM en nu Hapag-Lloyd. James Hookham, directeur van het Global Shippers Forum, vergeleek tegenover onze collega’s van The Loadstar de mededeling van de containerrederijen met die van een beul die aan een gevangene vraagt of die niet dankbaar is dat hij de duimschroeven niet nóg verder gaat aandraaien.

Prioriteit aan grote volumes

Scheepvaartanalist Lars Jensen van consultant Vespucci Maritime, die de mededeling van CMA CGM betitelt als ‘heel interessant’, denkt dat de beslissing van de Franse rederij erop wijst dat reders nog meer dan voorheen prioriteit gaan geven aan verladers die grote volumes vast willen leggen in langetermijncontracten. Ook de tarieven in de contractmarkt stegen in het kielzog van de spotmarkt de afgelopen maanden al naar grote hoogten.

Naar aanleiding van de CMA CGM-aankondiging heeft ShippingWatch bij alle grote rederijen om een reactie gevraagd. Buiten Hapag-Lloyd reageerde verder alleen nog ONE. De Japanse containerrederij zegt vast te houden aan zijn gewoonlijke prijsbeleid en de tarieven ook de komende maanden door de markt te zullen laten bepalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding