De emissie van achttien miljoen nieuwe aandelen, die een belang van 20% vertegenwoordigen, werd 1.600 keer overtekend. De groep maakt bijna 400 miljoen dollar verlies in de eerste helft van het jaar, maar haalde voor 8,6 miljard aan nieuwe orders binnen. Dat is de grootste orderontvangst sinds 2014.

HHI wil de opbrengst van de emissie gebruiken voor een uitgebreid moderniseringsprogramma. Zo wordt er ruim een half miljard dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van ‘groene’ voortstuwing en de oprichting van een ‘slimme’ scheepswerf. Verder gaat er zo’n honderd miljoen dollar naar offshore waterstof-infrastructuur.

Overname Daewoo

Het bedrijf wil zich richten op de bouw van schepen met een hoge toegevoegde waarde door zich te concentreren op waterstof-, ammoniak- en elektrische aandrijving. Ook wordt er extra geld gestoken in de ontwikkeling van autonoom varende schepen. De groep kondigde twee jaar geleden de overname aan van concurrent Daewoo, maar wacht daarvoor nog steeds op toestemming van de Koreaanse, Japanse en Europese toezichthouders.

Samsung, de derde van de Koreaanse ‘grote drie’, heeft juist de sluiting van een van zijn twee Chinese vestigingen aangekondigd. Volgens de groep is de faciliteit in Ningbo, waar scheepssecties worden geproduceerd, verouderd en voldoet die niet meer aan de huidige productiviteitseisen. Ook Samsung heeft plannen voor een aandelenemissie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding