Sinds medio augustus vielen zeven dodelijke slachtoffers op sloopstranden in Bangladesh en Turkije. Vijf van hen kwamen om het leven en drie mensen raakten ernstig gewond bij zeven verschillende ongelukken op het bekende sloopstrand van Chattogram in Bangladesh. Het leed werd veroorzaakt door een exploderende zuurstofcilinder, vallende stukken staal en giftige dampen. De andere twee doden vielen in Aliaga in Turkije als gevolg van het breken van een touw.

Onvoldoende regulering

Volgens het NGO Shipbreaking Platform bewijst de reeks fatale ongevallen dat scheepvaartmaatschappijen nog steeds ‘een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel’ hebben en oude schepen blijven verkopen aan opkopers terwijl ze weten dat de wrakken zo op sloopstranden eindigen. De organisatie verwijt tegelijkertijd de autoriteiten dat die de sloop van schepen onvoldoende reguleren.

De fatale ongevallen van de afgelopen weken gebeurden tijdens het slopen van schepen van kleinere rederijen uit onder meer Thailand, maar bekend is dat ook de grote namen uit de maritieme wereld hun schepen laten slopen op de sloopstranden. Een maand geleden vond nog een grootschalige politie-inval plaats bij Hamburgse bedrijven, waaronder de Erck Rickmers Gruppe, in het kader van een onderzoek naar de illegale sloop van schepen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding