Het slachtoffer dat vorig jaar in Antwerpen te betreuren viel, was op het schip om het optillen van het scheepsluik door de kraan in goede banen te leiden en had volgens het MAIB-rapport al veel ervaring met dit soort operaties. Een jaar eerder had hij op de Antwerp Bulk Terminal 54 van dit soort klussen gedaan, in 2020 tot aan het ongeluk al 47. Toch ging het op die fatale dag halverwege juli verschrikkelijk mis.

De havenwerker had er volgens de Britse onderzoekers kennelijk op vertrouwd dat hij nog wel op tijd weg kon komen uit de baan tussen de bewegende kraan en het luik, terwijl de bediener van de portaalkraan niet wist dat de man nog in de weg stond. De MAIB stelt dat de ‘niveau’s van de veiligheidscultuur’ onder zowel de scheepsbemanning als havenwerkers ‘zwak’  was en schrijft dat ‘onveilige handelingen en omstandigheden wijdverspreid’ waren.

‘Karina C’

De onderzoekers merken op, dat het ongeval akelig veel lijkt op dat van een bemanningslid van het Britse general cargo-schip ‘Karina C’, die in mei 2019 om het leven kwam toen hij in Sevilla (Spanje) werd samengedrukt tussen een portaalkraan en een stapel scheepsluiken.

Het Duitse scheepvaartbedrijf Briese Dry Cargo, waarvoor de ‘Cimbris’ voer, heeft zijn beleid volgens de onderzoekers inmiddels aangepast en laat nu standaard een tweede medewerker een oogje in het zeil houden als er aan boord met een portaalkraan gewerkt wordt. Ook de Centrale der Werkgevers aan de Haven van Antwerpen heeft volgens de MAIB haar veiligheidsprocedures tegen het licht gehouden en schrijft nu een ‘safety lookout’ voor bij alle kraanoperaties.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding