Ze hebben daartoe de Call to Action for Shipping Decarbonization ondertekend. De lijst omvat namen als Maersk, BP, Cargill, Daewoo Shipbuilding, Euronav, GasLog, Hapag-Lloyd, Mitsui OSK Lines, MSC, het Panamakanaal en tien Europese havens, waaronder Rotterdam, Antwerpen, Londen en Bremen.

Het is het tweede initiatief uit de sector in korte tijd. Begin deze maand kwam de International Chamber of Shipping (ICS), waarbij nationale redersverenigingen uit 33 landen zijn aangesloten, met een plan voor de invoering van een heffing op traditionele brandstoffen om met de opbrengst daarvan de ontwikkeling van schone brandstoffen te financieren.

Marktgebaseerde maatregel

Overeenkomst tussen beide fora is dat ze allebei pleiten voor een marktgebaseerde maatregel om het prijsverschil tussen fossiele en nul-emissie brandstoffen te overbruggen. Anders dan de ICS maakt de ‘Call to Action’-groep geen gewag van een heffing op vervuilende brandstoffen. Wel pleiten ze voor ‘steun van krachtige overheidsmaatregelen’.

Die zijn volgens de ondertekenaars nodig om ervoor te zorgen dat de internationale scheepvaart in 2050 geen broeikasgassen meer uitstoot. Op dit moment ligt de lat nog op een vermindering met 50% in dat jaar. Die ‘ambitie’ is in 2018 overeengekomen binnen de International Maritime Organization, maar wordt naar verwachting in 2023 aangescherpt.

5% emissievrij

Volgens de groep moet tegen 2030 minstens 5% van de door de scheepvaart verstookte brandstof emissie vrij zijn. Bovendien moet er tegen die tijd zicht zijn op de introductie van een nieuwe generatie emissievrije schepen en de ontwikkeling van infrastructuur voor de productie, opslag en distributie van emissieloze brandstoffen.

‘Daar zijn demonstratieprojecten voor nodig, die hoge kosten en risico’s met zich meebrengen. Die moeten worden verminderd door middel van samenwerking in de particuliere sector, innovatieve bedrijfsmodellen en overheidsstimulansen’, aldus de groep. Daarnaast pleit die voor ‘stimulansen en ondersteuning voor first movers om de brede inzet van nul-emissie brandstoffen en schepen te bevorderen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding