Het merendeel van de schepen blijkt zich netjes aan de zwavellimiet van 0,5% te houden. Bij 27 van de 294 schepen die gecontroleerd werden, ging de meter in het rood. Dat duidt volgens de EMSA op een ‘mogelijke’ overtreding. Het betekent niet automatisch dat er inderdaad te veel zwavel in het spel was, maar helpt havenautoriteiten volgens de Europese organisatie wel om bepaalde schepen te selecteren voor nadere onderzoeken in een laboratorium.

Het onderzoek in de Straat van Gibraltar wordt voor de EMSA uitgevoerd met een drone van het Noorse bedrijf Nordic Unmanned (foto) en is oorspronkelijk een initiatief van het Spaanse ministerie van transport. De drone, de ‘Camcopter S-100’, stijgt sinds medio juli twee keer per dag op vanaf een basis in Tarifa, op het uiterste puntje van Spanje, en inspecteert met behulp van gas-sensoren en optische en infrarood-camera’s ongeveer tien schepen per dag. Het onderzoek loopt nog door tot eind oktober.

Het project is mede bedoeld om te testen of de drone in kwestie überhaupt geschikt is voor dit soort onderzoek, maar de EMSA noemt het apparaat alvast een ‘bruikbaar instrument’ voor zijn taak. Het ding kan ruim zes uur in de lucht blijven en heeft een bereik van meer dan honderd kilometer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding