Dat heeft directeur Joaquim Nunes de Almeida, directeur van het directoraat-generaal Industrie en Mobiliteit gezegd op een conferentie van Euractiv over groene innovatie in de maritieme sector. Volgens hem zijn er binnen de afzienbare toekomst onvoldoende hernieuwbare alternatieven, zoals waterstof, voorhanden om emissievrij te kunnen varen.

‘We moeten begrip hebben voor de scheepvaart, die aan de ene kant wordt geconfronteerd met hogere brandstofprijzen en aan de andere kant met een gebrek aan echte alternatieven’,  aldus de Portugees. Hij reageert daarmee op de groeiende kritiek uit de milieu- en klimaathoek op het gebruik van lng als transportbrandstof. Varen op vloeibaar aardgas zou in sommige gevallen zelfs schadelijker zijn dan bunkerolie.

Investeringen

Een andere spreker zei dat de Commissie bereid is om de groene transitie van de maritieme sector financieel te ondersteunen. ‘Er zijn enorme investeringen in schepen en infrastructuur nodig. Daar zijn we ons van bewust en we zijn bereid daarover het gesprek aan te gaan’, aldus Roxana Lesovici, llid van het kabinet van EU-commissaris voor Vervoer Adina Valean.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding