Het bureau registreerde in de afgelopen drie maanden een stijging van ruim 33%, waarmee het gemiddelde tarief nu 91,5% hoger ligt dan een jaar geleden. Xeneta zegt de beschikking te beschikking te hebben over 280 miljoen tarieven, die betrekking hebben op maar liefst 160.000 routes.

De stijging is het grootst bij importlading voor Europa. Daar staat het gemiddelde tarief nu 132,5% hoger dan een jaar geleden. Voor exportlading is dit 52%. Ook de Aziatische export werd een stuk duurder met een stijging van 127%, de importtarieven stegen met bijna 50%. Voor de VS zijn die cijfers respectievelijk 67 en 21%.

Het bureau ziet geen aanwijzingen voor een afkoeling van de markt en stelt dat de verladers meer pijn zullen moeten lijden en dat de rederijen kolossale winsten tegemoet kunnen zien. ‘Toeleveringsketen staan wereldwijd enorm onder druk en verladers hebben geen andere keuze dan te betalen om leveringen veilig te stellen’, zegt Xeneta-directeur Patrik Berglund.

Capaciteit

Hoewel rederijen dit jaar massaal nieuwe schepen hebben besteld, duurt het nog geruime tijd voor er genoeg nieuwe capaciteit in de vaart komt om verlichting te brengen, aldus Berglund. Volgens hem nemen grote verladers steeds meer hun toevlucht tot termijncontracten om zekerheid te kopen dat hun containers vervoerd kunnen worden. Rederijen spelen daarop in door meerjarige overeenkomsten aan te bieden.

Hij noemt de huidige situatie ‘onhoudbaar’ en stelt ‘dat er iets moet gebeuren’. ‘Met de huidige winsten van de rederijen wordt de kiem gelegd voor een aanval op hun machtspositie, bijvoorbeeld door nieuwkomers of verladers die hun eigen vervoer gaan organiseren. Daar hebben we al een aantal voorbeelden van gezien’, aldus Berglund.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding