Alle transportsectoren kampen momenteel met een tekort aan arbeiders. En dat komt doordat miljoenen transportarbeiders tijdens de coronapandemie slecht zijn behandeld, stellen de IRU (wegvervoer), IATA (luchtvaart), ICS (rederijen) en ITF (transportarbeidersvakbond) in hun gezamenlijk opgestelde noodkreet. De verwachting is dat die slechte behandeling ertoe zal leiden dat nóg meer arbeiders de transportwereld voor gezien houden, waardoor de supply chain onder een nog grotere druk komt te staan, waarschuwen de organisaties, die erop wijzen dat ze tezamen 65 miljoen transportarbeiders vertegenwoordigen die op jaarbasis 200 biljoen dollar aan wereldhandel in goede banen moeten leiden.

Stank voor dank

Transportarbeiders hebben gedurende de coronapandemie de wereldhandel draaiende gehouden, maar kregen volgens de belangenorganisaties en de transportvakbond stank voor dank. Ze wijzen daarbij op de honderdduizenden zeevarenden die hun schepen niet mochten verlaten en waarvan sommigen zelfs anderhalf jaar na het aflopen van hun contract nog aan boord zaten, en ook op luchtvaartmedewerkers die het werken moeilijk werd gemaakt door allerlei restricties. Vrachtwagenchauffeurs werden bij grenscontroles ‘gedwongen om te wachten, soms met duizenden tegelijk en wekenlang in onhygiënische omstandigheden zonder fatsoenlijke faciliteiten, voordat ze hun ritten konden afmaken en naar huis mochten’.

‘Transportarbeiders hebben’, zo stelt Guy Platten, secretaris-generaal van de International Chamber of Shipping (ICS), in een toelichting op de open brief, ‘onbeschrijflijk veel veerkracht getoond in het aangezicht van immense ontberingen’.

Transportministeries en ministeries verantwoordelijk voor de gezondheidszorg hebben tijdens de coronapandemie volgens de brandbriefschrijvers verzuimd om met elkaar samen te werken om de werkomstandigheden voor transportarbeiders te verbeteren. ‘Wereldwijde bevoorradingsketens beginnen te bezwijken nu de twee jaar lang opgebouwde spanning onder transportarbeiders zijn tol eist.’

Willie Walsh, directeur-generaal van de IATA, die eveneens de ‘veerkracht’ van het luchtvaartpersoneel tijdens de coronapandemie roemt, stelt dat hun werk ‘onnodig uitdagend is gemaakt door ongecoördineerde, niet op elkaar afgestemde en soms met elkaar botsende Covid-19-maatregelen die door regeringen werden geïmplementeerd’.

Umberto de Pretto, secretaris-generaal van de internationale wegvervoerorganisatie IRU, stelt dat de grensrestricties waarmee vrachtwagenchauffeurs tijdens de pandemie werden geconfronteerd ‘vaak nutteloos, ongecoördineerd en zelfs gevaarlijks voor de gezondheid van de chauffeurs’ zijn geweest. ‘En dat heeft de al chronische chauffeurstekorten zelfs nog verergerd.’

Feestdagenseizoen

Overheden die tot nu toe ‘verzuimden om te luisteren en om afdoende en gecoördineerde actie te ondernemen’, moeten volgens de transportorganisaties nu ‘een einde maken aan het jij-bakken binnen en tussen regeringen en deze crisis oplossen voordat het naderende feestdagenseizoen de vrachtvraag weer vergroot, met nog meer druk op de supply chains’.

Tenzij regeringsleiders nu echt voor verandering gaan zorgen, ‘zal de humanitaire en supply chain-crisis eeuwig blijven voortduren en meer ontberingen veroorzaken’, aldus de open brief.

Werkgevers en werknemers trekken in de brief aan de wereldleiders samen op en nemen dit keer niet elkaar op de korrel, maar als vakbondsman met het hart op de tong gooit Stephen Cotton, secretaris-generaal van de internationale transportarbeiders-federatie ITF, er in zijn persoonlijke verklaring nog wel een schepje bovenop.

Hardwerkende transportarbeiders werden door wereldleiders verwaarloosd en tegengehouden als ze grenzen wilden passeren of naar huis wilden, ze kregen gebrekkig toegang tot gezondheidszorg en werden door ‘dwaasheid van regeringen’ continue in onzekerheid gehouden. Maar nu ‘hebben ze er genoeg van’, aldus Cotton.

‘Het is de hoogste tijd dat regeringshoofden tegemoet gaan komen aan de behoeften van deze arbeiders’, aldus de vakbondsleider. ‘Doen ze dat niet, dan zullen ze verantwoordelijkheid dragen voor de ineenstorting van bevoorradingsketens en voor de onnodige sterfgevallen en het lijden van arbeiders en burgers die in de crisis verstrikt raken. Dat bloed en die chaos zal aan hun handen kleven.’

Vaccinaties

De transportorganisaties sluiten hun open brief af met de oproep om in elk geval snel in actie te komen als het gaat om de gezondheid van de mensen die in de logistiek werken. Transportarbeiders moeten voorrang krijgen bij het verkrijgen van coronavaccins die door de Wereldgezondheidsorganisatie worden erkend, er moet een gestandaardiseerd gezondheidsbewijs komen voor de arbeiders en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) moeten deze kwesties aanhangig maken bij de VN en nationale regeringen, aldus de briefschrijvers.

De mensen moeten, zo valt de open brief van de transportorganisaties samen te vatten, vanaf nu weer ongehinderd hun werk kunnen doen. De Pretto: ‘Chauffeurs zijn essentiële werkers. Regeringen moeten actie ondernemen en hen toestaan om hun cruciale werk te doen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding