Drie bulkcarriers van ongeveer 35.000 ton worden met lading van de frisdrankgigant op weg gestuurd naar havens die niet met congestie te kampen hebben. ‘Als je door de zeevrachtcrisis geen containers of ruimte kunt krijgen, moet je out of the box denken’, schreef inkoopdirecteur Alan Smith in een post op Linkedin.

Vlotte afhandeling

Hij voegde eraan toe te hopen op een vlotte afhandeling in de loshavens ‘omdat de kosten van demurrage and detention enorm zijn’. Hij onthulde niet om wat voor soort lading het gaat, maar op foto’s die hij heeft gepost, is te zien dat die verpakt is in ‘big bags’. Ook zegt hij niet om welke laadhaven(s) en loshavens het gaat. Wel zei hij dat de zending het equivalent is van 2800 teu.

Hij liet doorschemeren dat het transport nog maar het begin is van een grotere uitwijkoperatie om de problemen in de containervaart te omzeilen. ‘We hopen dat dit de eerste van vele is in de komende maanden en het is een goed voorbeeld van de uitstekende samenwerking tussen onze inkoopteams, onze supply chain-partners en onze leveranciers’, aldus de wereldwijde inkoopbaas van Coca-Cola.

Onorthodoxe middelen

De afgelopen maanden hebben al een aantal grootverladers hun toevlucht gezocht tot onorthodoxe middelen om hun aanvoer veilig te stellen of hun producten op de markt te krijgen. Zo hebben retailers als Walmart, Ikea en Home Depot zelf containerschepen ingehuurd voor het vervoer van hun lading in een poging te ontkomen aan de torenhoge tarieven van de lijnvaartrederijen

Voorlopig lijkt het evenwel te gaan om druppels op een gloeiende plaat. Home Depot, één van de grootste Amerikaanse retailers en containerimporteurs, meldde in augustus als een van de eerste ‘een schip’ voor eigen gebruik te hebben gecharterd. De meubelverkoper zei alleen dat het volledig met eigen lading heen en weer ging varen, maar noemde geen aantallen, de vervoerscapaciteit of op welke route het schip ging varen.

Beperkte mogelijkheden

Vorige maand onthulde Walmart, de grootste Amerikaanse supermarktketen, eveneens dat het schepen had gecharterd om eigen lading te vervoeren. Volgens topman John Turner werd zo capaciteit voor het derde en het vierde kwartaal veiliggesteld, maar ook hij gaf geen cijfers. Volgens het New Yorkse consultancybureau Ocean Audit werden op de eerste twee reizen 244 containers vervoerd. Daarbij ging het overigens om eigen Walmart-containers van 53 voet.

Eveneens vorige maand bevestigde Ikea tegenover Zweedse media zelf containers te kopen en scheepscapaciteit in te huren. Ook ‘s werelds grootste meubelverkoper verschafte echter geen cijfers. Het bedrijf noemde havencongestie, de historisch hoge vraag en een tekort aan grondstoffen als redenen om zelf als reder op te gaan treden.

De mogelijkheden om via de aanschaf van containers en het charteren van schepen kosten te besparen, lijken overigens beperkt. In navolging van de prijsexplosie en het tekort aan beschikbare containers en scheepstonnage in de lijnvaart zijn immers ook de chartertarieven van de schepen en de prijzen van nieuwe containers tot ongekende hoogten gestegen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding