De Britse scheepvaartconsultant heeft zijn prognose voor de collectieve brutowinst over dit jaar voor de derde keer verhoogd, nu tot rondom de 150 miljard dollar. Dat is ruim vijf keer zoveel als de hoogste winst in de geschiedenis van de containervaart tot nu toe. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar realiseerde de containervaart een operationele winst (ebit) van ruim 39 miljard dollar, bijna elf keer zo veel als vorig jaar.

Surrealistisch

In de jongste editie van zijn Container Insight-rapport voorspelt het bureau dat de nu torenhoge spottarieven volgend jaar naar alle waarschijnlijk lager zullen zijn, maar dat het gemiddelde contracttarief volgend jaar zo’n 6% hoger ligt. ‘Voor waarnemers van de containermarkt is het surrealistisch om dit soort cijfers op een pagina te typen’, voegt de consultant daaraan toe.

Overigens geven verschillende indices aan dat de tarieven op de spotmarkt sinds enkele weken voorzichtig beginnen te dalen. Ook Drewry meldde vorige week een daling van 2% ten opzichte van de week daarvoor, wat niet wegneemt dat het gemiddelde tarief wereldwijd nog steeds zo’n drie keer zo hoog is als een jaar eerder.

Termijncontracten

Twee maanden geleden adviseerde Philip Damas, hoofd Supply Chain van het bureau, verladers om de spotmarkt zo veel mogelijk te mijden en om termijncontracten met vaste prijzen af te sluiten. Vooral grote verladers zouden er volgens hem naar moeten streven om contracten met een looptijd van twee jaar af te sluiten.

In het ideale geval zorgen ze ervoor dat ze ‘shipper of choice’ worden, voor wie de rederijen bereid zijn gunstige tarieven aan te bieden. Een manier om dat te bereiken is volgens Damas om toe te geven op secundaire voorwaarden zoals de ‘freetime’, het aantal dagen dat een container zonder meerkosten kan worden afgehaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding