Dat meldt Sea-Intelligence op basis van een eigen analyse. Volgens het Deense consultancybureau nadert het verschil de 20.000 dollar voor een veertigvoeter, twee keer zoveel als enkele maanden geleden. Daardoor stijgt het aandeel van de transportkosten in de kostprijs van veel producten onevenredig.

Voor grote verladers met jaarcontracten ligt dat aandeel volgens Sea-Intelligence nu gemiddeld rond de 18%, tegen ongeveer 5% voor de coronapandemie. Voor kleine verladers die van de spotmarkt afhankelijk zijn, zou het aandeel van de zeevracht in de verkoopprijs in sommige gevallen oplopen tot 62%. Dat betekent in veel gevallen dat verladers diep in de rode cijfers terecht komen.

Hoewel er de afgelopen weken tekenen zijn dat de spottarieven over het hoogtepunt heen zijn, waarschuwen veel analisten dat het zeker nog maanden gaat duren voordat de prijzen echt gaan afkoelen. Zo voorspelde het Britse Drewry onlangs dat de containervaart volgend jaar opnieuw een collectieve winst van 150 miljard dollar tegemoet kan zien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding