Dat is het voorlopige resultaat van een proef, die twee maanden geleden van start ging. Toen werd de vijf jaar oude bulkcarrier ‘Corona Utility’ door Mitsubishi Shipbuilding uitgerust met een installatie om het broeikas af af te vangen. Het schip vervoert steenkool voor elektriciteitsproducent Tohoku Electric Power van het Australische Newcastle naar Yokohama.

99,9% zuiver

Volgens K Line heeft de afgevangen CO2 een zuiverheid van 99,9%. Niet duidelijk is of de totale CO2-uitstoot van het schip is afgevangen. In de beginfase bedienden werknemers van MItsubishi de installatie, maar na enkele weken kon de vaste bemanning van het schip dit overnemen.

Inmiddels hebben Wärtsilä Exhaust Treatment en de Noorse rederij Solvang ASA plannen voor een soortgelijk project aangekondigd. De laatste wil in 2023 een afvangsysteem laten installeren aan boord van zijn lpg-tanker ‘Clipper Eos’. Wärtsilä bouwt daartoe aan land eerst een testsysteem met een vermogen van één megawatt, die al dit jaar gaat draaien.

Volgens Wärtsilä laat het project zien dat het nog maar een jaar of drie hoeft te duren tot technologie om CO2 op schepen af te vangen commercieel beschikbaar komt. Volgens deskundigen kan afgevangen CO2 onder meer gebruikt worden voor de productie van kunstmest,  methanol en droogijs en bij oliewinning.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding