Ook contracttarieven in containervaart Europa nu omlaag

Xeneta Shipping Index

De contracttarieven voor het verschepen van containers van en naar Europa zijn deze maand gedaald, blijkt uit cijfers van het Noorse zeevrachtdataplatform Xeneta. De importtarieven in Europa zijn in vergelijking met september met 3,7% gedaald, de exportprijzen met 2,2%, meldt Xeneta, dat zijn shipping index baseert op gegevens van een aantal grote verladers en expediteurs, waaronder Unilever en L’Oréal.

Het is voor het eerst sinds juni dat Xeneta in Europa een daling van de contracttarieven constateert. Ook de spottarieven in de containerlijnvaart waren volgens verschillende barometers de afgelopen weken al voor het eerst in lange tijd lager. En die neerwaartse trend lijkt zich nog voort te zetten: volgens de donderdag gepubliceerde World Container Index van consultancybureau Drewry is het gemiddelde Shanghai-Rotterdam-tarief deze week met 3% gedaald. Rotterdam-Shanghai steeg overigens wel, met 1%, al is dat een veel minder drukke vaarrichting met sowieso aanzienlijk lagere tarieven.

Wat de contracttarieven betreft, zag Xeneta ook in de Verenigde Staten een daling: van de import met 1,5% en de export met 3,5%. Bij de Aziatische import daalden de tarieven eveneens, met 3,2%, maar in de export vanuit Azië zag Xeneta de tarieven juist met 7,9% stijgen. Wereldwijd liet de Xeneta Shipping Index in oktober al met al geen daling zien, maar juist nog een toename, van 2,2%.

Onderhandelingen

In Europa en de VS betekent de tarievendaling van oktober volgens Xeneta ook zeker nog niet dat de verladers opgelucht adem kunnen halen. ‘De diepzeerederijen blijven in pole position bij onderhandelingen over langetermijn-vrachtcontracten’, stelt het Noorse bureau.

Ondanks de daling van de afgelopen weken blijven de contracttarieven (niet te verwarren met de spottarieven) torenhoog. Zo is het importeren van een container in Europa nog altijd 122% duurder dan in oktober vorig jaar. Wereldwijd is de containervaart 93% duurder dan een jaar geleden, volgens Xeneta een ‘kolossaal’ verschil ‘met weinig hoop op verlossing voor de met de rug tegen de muur staande verladers’.

De containervaart blijft voorlopig een verkopersmarkt, stelt Xeneta-ceo Patrik Berglund, een markt waarin ondanks de huidige ‘bescheiden tariefdalingen op sommige vaargebieden de pijl over het algemeen ferm in de richting van de hemel blijft wijzen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Ook contracttarieven in containervaart Europa nu omlaag | NT

Ook contracttarieven in containervaart Europa nu omlaag

Xeneta Shipping Index

De contracttarieven voor het verschepen van containers van en naar Europa zijn deze maand gedaald, blijkt uit cijfers van het Noorse zeevrachtdataplatform Xeneta. De importtarieven in Europa zijn in vergelijking met september met 3,7% gedaald, de exportprijzen met 2,2%, meldt Xeneta, dat zijn shipping index baseert op gegevens van een aantal grote verladers en expediteurs, waaronder Unilever en L’Oréal.

Het is voor het eerst sinds juni dat Xeneta in Europa een daling van de contracttarieven constateert. Ook de spottarieven in de containerlijnvaart waren volgens verschillende barometers de afgelopen weken al voor het eerst in lange tijd lager. En die neerwaartse trend lijkt zich nog voort te zetten: volgens de donderdag gepubliceerde World Container Index van consultancybureau Drewry is het gemiddelde Shanghai-Rotterdam-tarief deze week met 3% gedaald. Rotterdam-Shanghai steeg overigens wel, met 1%, al is dat een veel minder drukke vaarrichting met sowieso aanzienlijk lagere tarieven.

Wat de contracttarieven betreft, zag Xeneta ook in de Verenigde Staten een daling: van de import met 1,5% en de export met 3,5%. Bij de Aziatische import daalden de tarieven eveneens, met 3,2%, maar in de export vanuit Azië zag Xeneta de tarieven juist met 7,9% stijgen. Wereldwijd liet de Xeneta Shipping Index in oktober al met al geen daling zien, maar juist nog een toename, van 2,2%.

Onderhandelingen

In Europa en de VS betekent de tarievendaling van oktober volgens Xeneta ook zeker nog niet dat de verladers opgelucht adem kunnen halen. ‘De diepzeerederijen blijven in pole position bij onderhandelingen over langetermijn-vrachtcontracten’, stelt het Noorse bureau.

Ondanks de daling van de afgelopen weken blijven de contracttarieven (niet te verwarren met de spottarieven) torenhoog. Zo is het importeren van een container in Europa nog altijd 122% duurder dan in oktober vorig jaar. Wereldwijd is de containervaart 93% duurder dan een jaar geleden, volgens Xeneta een ‘kolossaal’ verschil ‘met weinig hoop op verlossing voor de met de rug tegen de muur staande verladers’.

De containervaart blijft voorlopig een verkopersmarkt, stelt Xeneta-ceo Patrik Berglund, een markt waarin ondanks de huidige ‘bescheiden tariefdalingen op sommige vaargebieden de pijl over het algemeen ferm in de richting van de hemel blijft wijzen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement