Kwartaalwinst Maersk door het dak

5,9 miljard in q3

Maersk heeft in het derde kwartaal 5,9 miljard dollar winst gemaakt, vierenhalf keer zo veel als vorig jaar. Het rendement op geïnvesteerd vermogen kwam uit op 34,5%.

Het Deense transportconcern verwacht dat het bedrijfsresultaat (ebitda) over het hele jaar tussen de 22 en 23 miljard dollar zal uitkomen. De nettowinst zal daar naar verwachting enkele miljarden onder liggen. Het resultaat was in lijn met de gemiddelde verwachting van analisten. De koers van het aandeel stond dinsdag ongeveer een half procent hoger dan maandag.

De divisie Ocean, de lijnvaart, zag de omzet vrijwel verdubbelen, van  7,1 miljard naar 13,1 miljard dollar. De rederij heeft het aandeel van contractvervoer in de op hol geslagen markt weten op te voeren van 50% tot 64%. Maersk laat zich niet uit over de gemiddelde looptijd van de contracten.

Ook Logistics & Services noteerde blozende cijfers. De omzet groeide met bijna 40% tot 2,6 miljard dollar, het bedrijfsresultaat verdubbelde tot bijna 270 miljoen dollar. Dit was vooral te danken aan een sterke groei van de activiteiten ten behoeve van de de zogenoemde top 200 Ocean-klanten.

De divisie terminals en towage boekte eveneens fors betere resultaten dan een jaar geleden. De omzet groeide met bijna 20% tot 1,2 miljard dollar, de brutowinst nam met ruim honderd miljoen toe tot 433 miljoen dollar.

Torenhoge tarieven

Maersk verwacht dat de ‘huidige handelsvoorwaarden’, lees een tekort aan capaciteit en torenhoge tarieven, ‘ten minste tot het eerste kwartaal van 2022 aanhouden’. De nog altijd grootste containerrederij van de wereld verwacht daarom dat de resultaten over het vierde kwartaal van dit jaar en het het eerste kwartaal van volgend jaar rond het huidige hoge niveau zullen uitkomen.

De rederij heeft verder de eerder bekend geworden overname van de Duitse Senator International Freight Forwarding Group bevestigd. Maersk zegt daarmee een ‘solide netwerk met eigen vluchten, intercontinentaal spoorvervoer en opslag, distributie en verpakking in Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Europa en Zuid-Afrika’ in handen te krijgen.

De groep maakt het overnamebedrag niet bekend, maar de Duitse transportkrant DVZ weet te melden dat het om 644 miljoen dollar zou gaan. De luchtvrachtvloot van Senator wordt fors uitgebreid met drie geleasede vrachtvliegtuigen die volgend jaar beschikbaar komen. Daarnaast zijn er twee nieuwe Boeing-vrachtvliegtuigen besteld, die in 2024 moeten worden geleverd.

Maersk zegt met zoveel woorden dat het doel is ‘om een ​​aanzienlijke speler te worden in de luchtvrachtindustrie’. De rederij verwacht dat veel bestaande zeevracht-klanten ook van die luchtvrachtdivisie gebruik zullen willen maken.

Torben Bengtsson, verantwoordelijk voor de luchtvrachtdivisie: ‘We zijn nu wereldwijd al een middelgrote luchtvrachtspeler. Met Senator krijgen we er een bedrijf bij met negentien wekelijkse vluchten via diens netwerk met gegarandeerde capaciteit.  De focus op eigen beheerde capaciteit sluit nauw aan bij onze eigen luchtvrachtstrategie’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Kwartaalwinst Maersk door het dak | NT

Kwartaalwinst Maersk door het dak

5,9 miljard in q3

Maersk heeft in het derde kwartaal 5,9 miljard dollar winst gemaakt, vierenhalf keer zo veel als vorig jaar. Het rendement op geïnvesteerd vermogen kwam uit op 34,5%.

Het Deense transportconcern verwacht dat het bedrijfsresultaat (ebitda) over het hele jaar tussen de 22 en 23 miljard dollar zal uitkomen. De nettowinst zal daar naar verwachting enkele miljarden onder liggen. Het resultaat was in lijn met de gemiddelde verwachting van analisten. De koers van het aandeel stond dinsdag ongeveer een half procent hoger dan maandag.

De divisie Ocean, de lijnvaart, zag de omzet vrijwel verdubbelen, van  7,1 miljard naar 13,1 miljard dollar. De rederij heeft het aandeel van contractvervoer in de op hol geslagen markt weten op te voeren van 50% tot 64%. Maersk laat zich niet uit over de gemiddelde looptijd van de contracten.

Ook Logistics & Services noteerde blozende cijfers. De omzet groeide met bijna 40% tot 2,6 miljard dollar, het bedrijfsresultaat verdubbelde tot bijna 270 miljoen dollar. Dit was vooral te danken aan een sterke groei van de activiteiten ten behoeve van de de zogenoemde top 200 Ocean-klanten.

De divisie terminals en towage boekte eveneens fors betere resultaten dan een jaar geleden. De omzet groeide met bijna 20% tot 1,2 miljard dollar, de brutowinst nam met ruim honderd miljoen toe tot 433 miljoen dollar.

Torenhoge tarieven

Maersk verwacht dat de ‘huidige handelsvoorwaarden’, lees een tekort aan capaciteit en torenhoge tarieven, ‘ten minste tot het eerste kwartaal van 2022 aanhouden’. De nog altijd grootste containerrederij van de wereld verwacht daarom dat de resultaten over het vierde kwartaal van dit jaar en het het eerste kwartaal van volgend jaar rond het huidige hoge niveau zullen uitkomen.

De rederij heeft verder de eerder bekend geworden overname van de Duitse Senator International Freight Forwarding Group bevestigd. Maersk zegt daarmee een ‘solide netwerk met eigen vluchten, intercontinentaal spoorvervoer en opslag, distributie en verpakking in Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Europa en Zuid-Afrika’ in handen te krijgen.

De groep maakt het overnamebedrag niet bekend, maar de Duitse transportkrant DVZ weet te melden dat het om 644 miljoen dollar zou gaan. De luchtvrachtvloot van Senator wordt fors uitgebreid met drie geleasede vrachtvliegtuigen die volgend jaar beschikbaar komen. Daarnaast zijn er twee nieuwe Boeing-vrachtvliegtuigen besteld, die in 2024 moeten worden geleverd.

Maersk zegt met zoveel woorden dat het doel is ‘om een ​​aanzienlijke speler te worden in de luchtvrachtindustrie’. De rederij verwacht dat veel bestaande zeevracht-klanten ook van die luchtvrachtdivisie gebruik zullen willen maken.

Torben Bengtsson, verantwoordelijk voor de luchtvrachtdivisie: ‘We zijn nu wereldwijd al een middelgrote luchtvrachtspeler. Met Senator krijgen we er een bedrijf bij met negentien wekelijkse vluchten via diens netwerk met gegarandeerde capaciteit.  De focus op eigen beheerde capaciteit sluit nauw aan bij onze eigen luchtvrachtstrategie’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement