De Duitse rederij verwacht dat er voor de rest van het jaar nog meer in het vat zit. Voor het hele jaar rekent Hapag op een bruto resultaat (ebitda) van rond de 10,5 miljard dollar, wat zou moeten resulteren in een nettowinst van ongeveer negen miljard. Daarmee zou de winst in het vierde kwartaal ongeveer uitkomen op het gemiddelde van de afgelopen drie kwartalen.

Stijging vrachtprijs

De omzet steeg in de eerste negen maanden van 2021 met circa 70% tot 17,9 miljard dollar dankzij een combinatie van 3% meer volume (negen miljoen teu) en een stijging van de gemiddelde vrachtprijs per teu met 67% tot 1818 dollar. Volgens Hapag vloeit dit voort uit  ‘de aanhoudend hoge vraag naar containervervoer met tegelijkertijd schaarse capaciteit’.

Ook de kosten stegen fors, met 16% tot 8,9 miljard dollar, maar veel minder dan de opbrengsten. De rederij moest meer betalen voor de overslag van containers en voor brandstof. De bunkerprijs voor stookolie en gasolie ging gemiddeld met ruim 12% omhoog tot 452 dollar per ton.

Topman Rolf Habben Jansen laat in het kwartaalbericht optekenen dat Hapag ‘er alles aan doet om klanten te helpen met passende aanbiedingen en een steentje bij te dragen met gerichte investeringen en flexibel capaciteitsbeheer’. Hij wijst erop dat de druk op toeleveringsketens in het derde kwartaal nog is toegenomen ten opzichte van de eerste helft van het jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding