IJs op Noordpoolroute breekt ambities Russen niet

Vroege Koning Winter

Koning Winter heeft dit najaar opvallend snel zijn entree gemaakt op de Noordpool, met als gevolg dat zeker twintig schepen op de Noordelijke Zeeroute in de problemen zijn gekomen, waarvan sommige muurvast kwamen te zitten tussen het ijs en andere zich met grote moeite door de ijzige wateren worstelden.

De penibele situatie lijkt een dikke streep door de rekening voor de Russen, die de ambitie koesteren om de Noordpool ook geschikt te maken voor de containerscheepvaart en de concurrentie aan te gaan met het Suezkanaal. Die ambitie lijkt in werkelijkheid echter niet aan het wankelen te zijn gebracht.

Aleksey Chekunkov, de Russische minister van Ontwikkeling van het Verre Oosten en de Noordpool, is koud terug van een bezoek aan Zuid-Korea, waar de bewindsman het Zuid-Koreaanse bedrijfsleven warm probeerde te maken voor het spelen van een rol bij de ontwikkeling van containervaart via de Noordpool.

Nieuwe tankers

Zuid-Korea is niet alleen bereid om op zijn scheepswerven nieuwe tankers te bouwen die goed tegen de Noordpool-omstandigheden bestand zijn, maar ook om samen met Rusland een containerrederij voor de Noordpoolroute op te richten, zo verklaarde minister Chekunkov na afloop van zijn vijfdaagse Korea-bezoek tegenover het Russische persagentschap Sputnik.

De oprichting van een speciale rederij zou een uitkomst kunnen zijn voor de Russen, die weten dat met name in de westerse wereld veel weerzin bestaat tegen het idee van welig tierend scheepvaartverkeer op de Noordpool. De containerrederijen MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM en Evergreen ondertekenden, net als expeditiebedrijf Kuehne+Nagel en verschillende verladers, de Arctic Shipping Corporate Pledge van milieuorganisatie Ocean Conservancy, een statement waarin ze met de hand op het hart beloofden geen gebruik te zullen maken van de Noordpoolroute.

Maersk liet drie jaar geleden bij wijze van proef wel zijn toen gloednieuwe schip ‘Venta Maersk’ vanuit Zuid-Korea via de ‘blue highway’ naar Europa varen, waarna een jaar later verdere oriënterende gesprekken tussen Maersk en de Russen werden gevoerd, maar daarvan werd sindsdien niets meer vernomen.

Containerlogistiek

Een andere grootmacht uit de internationale containerlogistiek, DP World, sloeg deze zomer wel de handen ineen met Rusland. De terminaloperator uit Dubai richtte met het Russische nucleaire staatsbedrijf Rosatom een joint-venture op om een ‘rendabele en duurzame’ Noordelijke Transit Corridor te bouwen en te exploiteren en onderzoekt nu onder meer de mogelijkheid om in de Russische stad Vladivostok, in het uiterste oosten van Rusland aan de Japanse Zee, een containerterminal aan te leggen.

Omdat containervaart normaliter vraagt om regelmaat en betrouwbaarheid, is het voor de Russen wel zaak dat de Noordpoolroute eerst 365 dagen per jaar bevaarbaar wordt. Moeder natuur bemoeilijkte van oudsher de scheepvaart in het gebied door gedurende een groot deel van het jaar voor een dikke ijslaag te zorgen, maar de laatste jaren deed de klimaatverandering haar werk en werd het zomerseizoen waarin scheepvaartverkeer wel goed mogelijk was steeds langer. Vorig jaar keek Rusland handenwrijvend toe hoe een nieuw record werd gevestigd en de route al in mei openbrak en in december nóg steeds bevaarbaar was. De lng-tankers, olietankers, bulkschepen en general cargo-schepen konden vorig jaar meer dan ooit de Siberische gas-, olie- en metaalindustrie komen bedienen.

Maar deze winter lijken de milieuorganisaties, die de Russische Noordpool-ambities met lede ogen aanzien, even opgelucht adem te kunnen halen. Vanwege de verrassend snel gegroeide ijslaag heeft de nucleaire ijsbreker ‘Taymyr’ volgens The Barents Observer, een Noorse nieuwsdienst die alle Noordpool-nieuws op de voet volgt, al een aantal schepen te hulp moeten schieten, waaronder het Nederlandse general cargoschip ‘Poolgracht’, dat op weg was met lading voor de grote Russische gasproducent Novatek, en de vanuit China naar Rotterdam varende ‘UHL Flash’ van de Duitse zwareladingrederij UHL (United Heavy Lift).

Trouwe gebruiker

UHL is de laatste jaren een van de trouwste gebruikers van de noordelijke zeeroute. Ook de ‘UHL Fusion’ en ‘UHL Faith’ worden door verschillende bronnen genoemd bij het rijtje schepen dat door de ijsgroei in de problemen is gekomen. Andere getroffen schepen zijn onder meer de bulkschepen ‘Golden Pearl’ en ‘Nordic Nuluujaak’.

De autoriteiten hebben nog twee ijsbrekers naar het gebied gestuurd om schepen uit hun benarde positie te bevrijden, de ‘Novorossiisk’ en de nucleair aangedreven ‘Yamal’, maar de afstanden in het gebied zijn groot, waardoor het dagen duurt voordat hulp ter plekke is.

De Russische president Poetin is er de afgelopen tijd op blijven hameren dat de Noordpoolroute zo snel mogelijk moet worden ontwikkeld als een route voor de internationale containervaart, en de Russen lijken niet van plan om zich uit het veld te laten slaan door onverwacht strenge winteromstandigheden.

Het Russische staatsbedrijf Atomflot gaf vorig jaar opdracht voor de bouw van drie nucleaire ijsbrekers, de grootste ooit, die samen in staat moeten zijn om de Noordpoolroute het hele jaar door open te houden. De ‘Leader’, zoals het nieuwe type vaartuig heet, krijgt het vermogen om ijslagen van vijf meter dik te verpulveren, waarmee we misschien eerder van een ijsterminator dan van een gewone ijsbreker moeten gaan spreken. In 2027 zou het eerste exemplaar moeten worden opgeleverd.

Poetin

Dit jaar wordt op de Noordpoolroute circa 35 miljoen ton vracht vervoerd, zo maakte Atomflot deze week bekend. Het betekent dat de groei die al jaren aan de gang is ook dit jaar wordt voortgezet. Vorig jaar stopte de teller bij 33 miljoen ton. President Poetin, die er jaren geleden al persoonlijk op aandrong dat het de ambitie moet zijn om in 2030 op 110 miljoen ton te zitten, zal het groeitempo de komende jaren nog wel drastisch willen opschroeven. Minister Chekunkov liet in een toespraak voor Zuid-Koreaanse gastheren weten dat de doelstelling nog ongeveer hetzelfde is gebleven: hij sprak over ‘meer dan 100 miljoen ton op de Noordelijke Zeeroute nog in dit decennium, tegen 2030’.

Poetin zelf maakte in september nog duidelijk dat met containerscheepvaart op de Noordpoolroute wat hem betreft helemaal niet gewacht hoeft te worden op de komst van de oersterke Leader-atoomijsbrekers. Op het Eastern Economic Forum in Vladivostok stelde de Russische president dat ‘de opening van de eerste regelmatige dienst voor het vervoer van goederen, inclusief containers, tussen Vladivostok en Sint-Petersburg’ al volgend jaar zou kunnen plaatsvinden. Het technische werk, zoals het ontwikkelen van de haveninfrastructuur en het waarborgen van de veiligheid, moet nog gebeuren, zo gaf Poetin toe, ‘maar de Noordelijke Zeeroute heeft zonder twijfel de toekomst in handen voor wereldwijde verschepingen tussen Azië en Europa en terug’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

IJs op Noordpoolroute breekt ambities Russen niet | NT

IJs op Noordpoolroute breekt ambities Russen niet

Vroege Koning Winter

Koning Winter heeft dit najaar opvallend snel zijn entree gemaakt op de Noordpool, met als gevolg dat zeker twintig schepen op de Noordelijke Zeeroute in de problemen zijn gekomen, waarvan sommige muurvast kwamen te zitten tussen het ijs en andere zich met grote moeite door de ijzige wateren worstelden.

De penibele situatie lijkt een dikke streep door de rekening voor de Russen, die de ambitie koesteren om de Noordpool ook geschikt te maken voor de containerscheepvaart en de concurrentie aan te gaan met het Suezkanaal. Die ambitie lijkt in werkelijkheid echter niet aan het wankelen te zijn gebracht.

Aleksey Chekunkov, de Russische minister van Ontwikkeling van het Verre Oosten en de Noordpool, is koud terug van een bezoek aan Zuid-Korea, waar de bewindsman het Zuid-Koreaanse bedrijfsleven warm probeerde te maken voor het spelen van een rol bij de ontwikkeling van containervaart via de Noordpool.

Nieuwe tankers

Zuid-Korea is niet alleen bereid om op zijn scheepswerven nieuwe tankers te bouwen die goed tegen de Noordpool-omstandigheden bestand zijn, maar ook om samen met Rusland een containerrederij voor de Noordpoolroute op te richten, zo verklaarde minister Chekunkov na afloop van zijn vijfdaagse Korea-bezoek tegenover het Russische persagentschap Sputnik.

De oprichting van een speciale rederij zou een uitkomst kunnen zijn voor de Russen, die weten dat met name in de westerse wereld veel weerzin bestaat tegen het idee van welig tierend scheepvaartverkeer op de Noordpool. De containerrederijen MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM en Evergreen ondertekenden, net als expeditiebedrijf Kuehne+Nagel en verschillende verladers, de Arctic Shipping Corporate Pledge van milieuorganisatie Ocean Conservancy, een statement waarin ze met de hand op het hart beloofden geen gebruik te zullen maken van de Noordpoolroute.

Maersk liet drie jaar geleden bij wijze van proef wel zijn toen gloednieuwe schip ‘Venta Maersk’ vanuit Zuid-Korea via de ‘blue highway’ naar Europa varen, waarna een jaar later verdere oriënterende gesprekken tussen Maersk en de Russen werden gevoerd, maar daarvan werd sindsdien niets meer vernomen.

Containerlogistiek

Een andere grootmacht uit de internationale containerlogistiek, DP World, sloeg deze zomer wel de handen ineen met Rusland. De terminaloperator uit Dubai richtte met het Russische nucleaire staatsbedrijf Rosatom een joint-venture op om een ‘rendabele en duurzame’ Noordelijke Transit Corridor te bouwen en te exploiteren en onderzoekt nu onder meer de mogelijkheid om in de Russische stad Vladivostok, in het uiterste oosten van Rusland aan de Japanse Zee, een containerterminal aan te leggen.

Omdat containervaart normaliter vraagt om regelmaat en betrouwbaarheid, is het voor de Russen wel zaak dat de Noordpoolroute eerst 365 dagen per jaar bevaarbaar wordt. Moeder natuur bemoeilijkte van oudsher de scheepvaart in het gebied door gedurende een groot deel van het jaar voor een dikke ijslaag te zorgen, maar de laatste jaren deed de klimaatverandering haar werk en werd het zomerseizoen waarin scheepvaartverkeer wel goed mogelijk was steeds langer. Vorig jaar keek Rusland handenwrijvend toe hoe een nieuw record werd gevestigd en de route al in mei openbrak en in december nóg steeds bevaarbaar was. De lng-tankers, olietankers, bulkschepen en general cargo-schepen konden vorig jaar meer dan ooit de Siberische gas-, olie- en metaalindustrie komen bedienen.

Maar deze winter lijken de milieuorganisaties, die de Russische Noordpool-ambities met lede ogen aanzien, even opgelucht adem te kunnen halen. Vanwege de verrassend snel gegroeide ijslaag heeft de nucleaire ijsbreker ‘Taymyr’ volgens The Barents Observer, een Noorse nieuwsdienst die alle Noordpool-nieuws op de voet volgt, al een aantal schepen te hulp moeten schieten, waaronder het Nederlandse general cargoschip ‘Poolgracht’, dat op weg was met lading voor de grote Russische gasproducent Novatek, en de vanuit China naar Rotterdam varende ‘UHL Flash’ van de Duitse zwareladingrederij UHL (United Heavy Lift).

Trouwe gebruiker

UHL is de laatste jaren een van de trouwste gebruikers van de noordelijke zeeroute. Ook de ‘UHL Fusion’ en ‘UHL Faith’ worden door verschillende bronnen genoemd bij het rijtje schepen dat door de ijsgroei in de problemen is gekomen. Andere getroffen schepen zijn onder meer de bulkschepen ‘Golden Pearl’ en ‘Nordic Nuluujaak’.

De autoriteiten hebben nog twee ijsbrekers naar het gebied gestuurd om schepen uit hun benarde positie te bevrijden, de ‘Novorossiisk’ en de nucleair aangedreven ‘Yamal’, maar de afstanden in het gebied zijn groot, waardoor het dagen duurt voordat hulp ter plekke is.

De Russische president Poetin is er de afgelopen tijd op blijven hameren dat de Noordpoolroute zo snel mogelijk moet worden ontwikkeld als een route voor de internationale containervaart, en de Russen lijken niet van plan om zich uit het veld te laten slaan door onverwacht strenge winteromstandigheden.

Het Russische staatsbedrijf Atomflot gaf vorig jaar opdracht voor de bouw van drie nucleaire ijsbrekers, de grootste ooit, die samen in staat moeten zijn om de Noordpoolroute het hele jaar door open te houden. De ‘Leader’, zoals het nieuwe type vaartuig heet, krijgt het vermogen om ijslagen van vijf meter dik te verpulveren, waarmee we misschien eerder van een ijsterminator dan van een gewone ijsbreker moeten gaan spreken. In 2027 zou het eerste exemplaar moeten worden opgeleverd.

Poetin

Dit jaar wordt op de Noordpoolroute circa 35 miljoen ton vracht vervoerd, zo maakte Atomflot deze week bekend. Het betekent dat de groei die al jaren aan de gang is ook dit jaar wordt voortgezet. Vorig jaar stopte de teller bij 33 miljoen ton. President Poetin, die er jaren geleden al persoonlijk op aandrong dat het de ambitie moet zijn om in 2030 op 110 miljoen ton te zitten, zal het groeitempo de komende jaren nog wel drastisch willen opschroeven. Minister Chekunkov liet in een toespraak voor Zuid-Koreaanse gastheren weten dat de doelstelling nog ongeveer hetzelfde is gebleven: hij sprak over ‘meer dan 100 miljoen ton op de Noordelijke Zeeroute nog in dit decennium, tegen 2030’.

Poetin zelf maakte in september nog duidelijk dat met containerscheepvaart op de Noordpoolroute wat hem betreft helemaal niet gewacht hoeft te worden op de komst van de oersterke Leader-atoomijsbrekers. Op het Eastern Economic Forum in Vladivostok stelde de Russische president dat ‘de opening van de eerste regelmatige dienst voor het vervoer van goederen, inclusief containers, tussen Vladivostok en Sint-Petersburg’ al volgend jaar zou kunnen plaatsvinden. Het technische werk, zoals het ontwikkelen van de haveninfrastructuur en het waarborgen van de veiligheid, moet nog gebeuren, zo gaf Poetin toe, ‘maar de Noordelijke Zeeroute heeft zonder twijfel de toekomst in handen voor wereldwijde verschepingen tussen Azië en Europa en terug’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding