Schotten gaan containerschepen slopen

Kroonjuweel

Een al tientallen jaren werkloos droogdok in de Schotse plaats Greenock, niet ver van Glasgow, wordt weer tot leven gewekt om er containerschepen te gaan slopen.

Het Britse bedrijf Atlas Decommissioning heeft met het havenbedrijf Peel Ports, eigenaar van het Inchgreen Dry Dock, overeenstemming bereikt om het dok voor lange tijd te exploiteren en zegt al met verschillende containerrederijen van naam en faam contracten te hebben gesloten voor het slopen van meerdere schepen.

Panamax-schepen

Het zou in eerste instantie om panamax-schepen gaan, maar het slopen van grotere vaartuigen zou volgens betrokken partijen later ook mogelijk zijn. Het eerste schip zou al in december voor de bijl gaan. De sloop van zo’n zes schepen per jaar moet bovendien een grote hoeveelheid ‘hoogwaardig schroot’ opleveren die de Schotten vervolgens willen exporteren.

Atlas Decommissioning wil schepen in Greenock op een ‘verantwoorde’ manier slopen, in lijn met Europese regelgeving op dit gebied. Schotse en lokale politici en ondernemers hebben opgetogen gereageerd op de belofte van de initiatiefnemers dat er honderd banen gecreëerd worden.

Een ‘Schots kroonjuweel’ wordt eindelijk opgepoetst en de Schotse economie krijgt een boost, aldus enkele reacties in de Schotse krant The National. Maar onder meer oppositiepartijen vrezen juist problemen. Volgens de Schotse krant The Herald is er veel ‘woede’ over de komst van de ‘sloperij voor rottende vaartuigen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Schotten gaan containerschepen slopen | NT

Schotten gaan containerschepen slopen

Kroonjuweel

Een al tientallen jaren werkloos droogdok in de Schotse plaats Greenock, niet ver van Glasgow, wordt weer tot leven gewekt om er containerschepen te gaan slopen.

Het Britse bedrijf Atlas Decommissioning heeft met het havenbedrijf Peel Ports, eigenaar van het Inchgreen Dry Dock, overeenstemming bereikt om het dok voor lange tijd te exploiteren en zegt al met verschillende containerrederijen van naam en faam contracten te hebben gesloten voor het slopen van meerdere schepen.

Panamax-schepen

Het zou in eerste instantie om panamax-schepen gaan, maar het slopen van grotere vaartuigen zou volgens betrokken partijen later ook mogelijk zijn. Het eerste schip zou al in december voor de bijl gaan. De sloop van zo’n zes schepen per jaar moet bovendien een grote hoeveelheid ‘hoogwaardig schroot’ opleveren die de Schotten vervolgens willen exporteren.

Atlas Decommissioning wil schepen in Greenock op een ‘verantwoorde’ manier slopen, in lijn met Europese regelgeving op dit gebied. Schotse en lokale politici en ondernemers hebben opgetogen gereageerd op de belofte van de initiatiefnemers dat er honderd banen gecreëerd worden.

Een ‘Schots kroonjuweel’ wordt eindelijk opgepoetst en de Schotse economie krijgt een boost, aldus enkele reacties in de Schotse krant The National. Maar onder meer oppositiepartijen vrezen juist problemen. Volgens de Schotse krant The Herald is er veel ‘woede’ over de komst van de ‘sloperij voor rottende vaartuigen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding