In het derde kwartaal viel de winstsprong met een bijna vertienvoudiging tot 5,6 miljard dollar iets bescheidener uit. Dat verschil is het gevolg van het feit dat de tariefrally in de containervaart in het derde kwartaal van 2020 al in volle gang was. In het eerste kwartaal van het jaar was dat nog niet het geval. Bovendien liepen de vervoerde volumes terug.

Sterke financiën

Volgens CMA CGM waren de financiële prestaties van de lijnvaartdivisie in het afgelopen kwartaal ‘sterk’. ‘De financiële prestaties werden ondersteund door de combinatie van de dynamiek van de inkomsten per eenheid en de inspanningen om de kosten in de hele groep te beheersen’, zegt de rederij.

Daartegenover staat dat ook de inkoopkosten fors zijn gestegen, onder meer die voor het charteren van schepen en voor de overslag van containers. De rederij wijst voorts op het huidige inflatieklimaat met hogere bunkerkosten. Volgens de groep zijn de langetermijneffecten van de coronapandemie en de ontwikkeling van macro-economische omstandigheden ‘in dit stadium moeilijk te voorspellen’.

Volume daalde

Het vervoerde volume daalde in het derde kwartaal met 2,5% met 5,45 miljoen ten opzichte van vorig jaar. De vlootcapaciteit daarentegen groeide het afgelopen jaar met bijna 6% dankzij het opkopen van bijna vijftig bestaande schepen en de introductie van dertien nieuwe schepen. De rederij geeft geen verklaring voor deze opmerkelijke discrepantie. 

CMA CGM grijpt de enorme inkomstenstroom aan om zijn balanspositie verder te versterken en schulden af te lossen. Alle dit jaar aflopende obligatieleningen zijn al afgelost en ook een obligatielening van 750 miljoen dollar tot 2025 is vervroegd afgelost. De nettoschuld is in een jaar tijd gedaald van bijna twaalf naar een kleine vijf miljard dollar. 

Overnamepad

Daarnaast is de groep op het overnamepad gegaan, met name in de terminalsector. Zo kondigde ze enkele weken geleden de overname aan van de grote Felix-terminal in Los Angeles, die vier jaar geleden aan investeerder EQT was verkocht. Verder is recentelijk een belang genomen van 32% in een nieuwe terminal met een capaciteit van anderhalf miljoen teu in Alexandrië, Die komt volgend jaar in bedrijf.

Eerder dit jaar kocht CMA CGM al de Tripoli Container Terminal in Libanon met een concessie tot 2038 en een capaciteit van 750.000 teu. Daarnaast nam de rederij een belang van 50% in Total Terminal International Algeciras, die een capaciteit heeft van 1,7 miljoen teu per jaar. Volgens de groep is het de eerste semi-automatische terminal in het Middellandse Zeegebied.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding