Teugels voor logistiek China strakker én losser

Achtergrond

Het internationale goederenvervoer werd dit jaar meer dan eens gecompliceerd door onverbiddelijke maatregelen waarmee China het coronavirus buiten de deur probeerde te houden. En ook de op 1 november door China ingevoerde Personal Information Protection Law, al beter bekend als de PIPL, een privacywet die het delen van informatie over personen moet reguleren, lijkt in de praktijk een nieuwe hinderpaal te zijn in de logistieke keten. Maar juist nu die wet zorgen begint te baren, laat China de teugels juist wat vieren als het om maritieme regelgeving gaat.

Om met dat goede nieuws voor de logistieke sector te beginnen: China gaat bij wijze van proef buitenlandse rederijen toestaan om containers te vervoeren tussen een aantal geselecteerde Chinese havens. Het gaat om Yangshan (de containerhaven van Shanghai), Qingdao, Tianjin en Dalian. De pilot loopt tot en met 31 december 2024.

Maersk heeft volgens het Britse scheepsvaartmedium Lloyd’s List positief gereageerd op het Chinese besluit en verwacht dat de mogelijkheid van cabotage voor een gestroomlijnder netwerk kan zorgen en kan helpen om de problemen in de bevoorradingsketens het hoofd te bieden. De Deense containerrederij behoorde dan ook tot de reders die de afgelopen jaren regelmatig aandrongen op vrije cabotage in China.

Van oudsher mochten alleen Chinese bedrijven het binnenlandse containerverkeer uitvoeren. Acht jaar geleden deed China al een eerste concessie en stond het Chinese rederijen toe om ook schepen onder buitenlandse vlag te gaan gebruiken, maar de deur voor buitenlandse rederijen was voor het intra-China-vervoer tot nu toe gesloten gebleven.

CU Lines, de containerrederij uit Shanghai die zich voorheen juist toelegde op intra-Azië-vervoer maar die zijn vleugels dit jaar uitsloeg en actief werd op de Azië-Europa-route, heeft afgelopen week zijn internationale ambities geaccentueerd door de Deen Lars Christiansen te benoemen tot mededirecteur van het bedrijf. De ervaren scheepvaartman, met een verleden bij onder meer Maersk en Hapag-Lloyd, is naast ceo Raymond Chen benoemd tot ‘co-ceo’. CU Lines zegt te verwachten dat Christiansen ‘in deze cruciale tijd de drijvende kracht zal zijn die CU Lines bij de hand neemt richting verdere internationale en professionele ontwikkeling’.

Quarantaineregels

Dalian, een van de vier havens van de cabotagepilot, probeert de afgelopen weken met man en macht om een uitbraak van het coronavirus te bedwingen. Een medewerker van een koelloods bleek twee weken geleden besmet met het virus, waarna positieve testuitslagen bij nog enkele tientallen bewoners van de stad alle alarmbellen deden afgaan. Omdat China een zero tolerance-beleid voert tegen het coronavirus, werden sommige havenactiviteiten tijdelijk stilgelegd, al zijn de logistieke gevolgen daarvan niet zo groot als van de lockdowns in de Chinese havensteden Shenzhen en Ningbo van eerder dit jaar. Wel werd de import van koel- en vriesproducten aan banden gelegd. Hapag-Lloyd waarschuwde klanten afgelopen weekend nog om reefercontainers met bevroren vlees en zeevruchten niet naar Dalian te sturen, maar naar een andere haven, zoals Qingdao of Tianjin.

Vanwege de strikte Chinese quarantaineregels heeft de airline Cathay Pacific het idee opgevat om een deel van zijn vrachtpiloten tijdelijk naar het buitenland te verplaatsen. De maatschappij, gevestigd in Hong Kong, bekijkt die mogelijkheid nadat 130 vrachtpiloten als gevolg van het strenge coronabeleid van Beijing voor 21 dagen huisarrest hebben gekregen en daardoor voor de vrachtmaatschappij niet inzetbaar zijn. Daardoor kampt de vrachtmaatschappij in het midden van het hoogseizoen met een groot personeelstekort en moeten vluchten uitvallen. Daarbij komt dat de vrachtdivisie momenteel de meeste winst binnenvliegt voor de luchtvaartmaatschappij. De timing kan dan ook niet slechter zijn.

De harde maatregel volgt op een besmetting van drie vrachtvliegers van Cathay vorige week. Zij hebben het coronavirus waarschijnlijk opgelopen na een tussenstop in een hotel in Frankfurt. De drie piloten zijn intussen ontslagen, omdat ze de regels niet zouden hebben opgevolgd.

Volgens hoofdbestuurder Carrie Lam van de vroegere Britse kroonkolonie zit Cathay Pacific straks zonder vrachtpiloten als deze incidenten zich herhalen. Daarom wordt nu door de luchtvaartmaatschappij overwogen om tenminste een deel van de vliegers naar het buitenland te laten verhuizen voor een bepaalde periode, om zo de strikte Chinese coronaregels te vermijden.

Verder gaat de airline beter controleren of alle beschermende coronamaatregelen door de piloten ook goed worden nageleefd. Onder meer moeten piloten drie dagen thuis blijven na een reis naar het buitenland.

Privacywet

De logistiek lijkt verder last te hebben van de op 1 november door China ingevoerde Personal Information Protection Law, de PIPL, een privacywet die volgens China in beginsel bedoeld is om personen te beschermen tegen cybergevaren, net als de vier jaar geleden al ingevoerde Cybersecurity Law. Bovendien zou de wet vergelijkbaar zijn met regelgeving die ook in Europa en de VS al bestaat. Maar nadat onder meer Yahoo en Linkedin het in China al voor gezien hielden vanwege PIPL, lijken nu ook andere dan internetbedrijven door PIPL te worden getroffen. Behalve informatie over personen schermt China volgens het internationale persbureau Reuters nu ook informatie over vrachtschepen af. Het Automatic Identification System (AIS) dat normaliter precies laat zien waar alle scheepvaartverkeer zich bevindt, had volgens Reuters in de eerste twee weken van november enorme gaten in de info over schepen in Chinese wateren.

VesselsValue, een van de internationale scheepsdatabedrijven, zag volgens het persbureau de Chinese data met 90% afnemen. Andere bronnen zagen een kleine halvering in de Chinese scheepsdatavoorziening.

Geen compleet beeld

MarineTraffic, een belangrijke partij als het gaat om het volgen van de wereldwijde scheepsbewegingen, stelt tegenover Reuters dat ‘we plotseling niet meer weten wanneer schepen vertrekken en waarvandaan’. Ook van havencongestie zegt een teamleider van MarineTraffic nu ‘geen compleet beeld’ meer te hebben.

Als het probleem blijft aanhouden, zo zegt de teamleider van het bedrijf tegen Reuters, dan gaat dit ‘een grote impact’ hebben op de wereldwijde informatievoorziening, en dat, zo merkt hij op, terwijl de drukke kerstperiode voor de deur staat en de bevoorradingsketens al met enorme moeilijkheden kampen.

Een medewerker van Elane, een scheepsnavigatiebedrijf in Beijing, bevestigde aan Reuters dat alle informatieverstrekking aan buitenlandse partijen recent is gestaakt en dat ‘we nu alleen nog data leveren aan binnenlandse gebruikers’.

Het internationale persbureau vroeg bij Chinese overheidsinstanties en bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om een reactie, maar kreeg overal ‘geen commentaar’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Teugels voor logistiek China strakker én losser | NT

Teugels voor logistiek China strakker én losser

Achtergrond

Het internationale goederenvervoer werd dit jaar meer dan eens gecompliceerd door onverbiddelijke maatregelen waarmee China het coronavirus buiten de deur probeerde te houden. En ook de op 1 november door China ingevoerde Personal Information Protection Law, al beter bekend als de PIPL, een privacywet die het delen van informatie over personen moet reguleren, lijkt in de praktijk een nieuwe hinderpaal te zijn in de logistieke keten. Maar juist nu die wet zorgen begint te baren, laat China de teugels juist wat vieren als het om maritieme regelgeving gaat.

Om met dat goede nieuws voor de logistieke sector te beginnen: China gaat bij wijze van proef buitenlandse rederijen toestaan om containers te vervoeren tussen een aantal geselecteerde Chinese havens. Het gaat om Yangshan (de containerhaven van Shanghai), Qingdao, Tianjin en Dalian. De pilot loopt tot en met 31 december 2024.

Maersk heeft volgens het Britse scheepsvaartmedium Lloyd’s List positief gereageerd op het Chinese besluit en verwacht dat de mogelijkheid van cabotage voor een gestroomlijnder netwerk kan zorgen en kan helpen om de problemen in de bevoorradingsketens het hoofd te bieden. De Deense containerrederij behoorde dan ook tot de reders die de afgelopen jaren regelmatig aandrongen op vrije cabotage in China.

Van oudsher mochten alleen Chinese bedrijven het binnenlandse containerverkeer uitvoeren. Acht jaar geleden deed China al een eerste concessie en stond het Chinese rederijen toe om ook schepen onder buitenlandse vlag te gaan gebruiken, maar de deur voor buitenlandse rederijen was voor het intra-China-vervoer tot nu toe gesloten gebleven.

CU Lines, de containerrederij uit Shanghai die zich voorheen juist toelegde op intra-Azië-vervoer maar die zijn vleugels dit jaar uitsloeg en actief werd op de Azië-Europa-route, heeft afgelopen week zijn internationale ambities geaccentueerd door de Deen Lars Christiansen te benoemen tot mededirecteur van het bedrijf. De ervaren scheepvaartman, met een verleden bij onder meer Maersk en Hapag-Lloyd, is naast ceo Raymond Chen benoemd tot ‘co-ceo’. CU Lines zegt te verwachten dat Christiansen ‘in deze cruciale tijd de drijvende kracht zal zijn die CU Lines bij de hand neemt richting verdere internationale en professionele ontwikkeling’.

Quarantaineregels

Dalian, een van de vier havens van de cabotagepilot, probeert de afgelopen weken met man en macht om een uitbraak van het coronavirus te bedwingen. Een medewerker van een koelloods bleek twee weken geleden besmet met het virus, waarna positieve testuitslagen bij nog enkele tientallen bewoners van de stad alle alarmbellen deden afgaan. Omdat China een zero tolerance-beleid voert tegen het coronavirus, werden sommige havenactiviteiten tijdelijk stilgelegd, al zijn de logistieke gevolgen daarvan niet zo groot als van de lockdowns in de Chinese havensteden Shenzhen en Ningbo van eerder dit jaar. Wel werd de import van koel- en vriesproducten aan banden gelegd. Hapag-Lloyd waarschuwde klanten afgelopen weekend nog om reefercontainers met bevroren vlees en zeevruchten niet naar Dalian te sturen, maar naar een andere haven, zoals Qingdao of Tianjin.

Vanwege de strikte Chinese quarantaineregels heeft de airline Cathay Pacific het idee opgevat om een deel van zijn vrachtpiloten tijdelijk naar het buitenland te verplaatsen. De maatschappij, gevestigd in Hong Kong, bekijkt die mogelijkheid nadat 130 vrachtpiloten als gevolg van het strenge coronabeleid van Beijing voor 21 dagen huisarrest hebben gekregen en daardoor voor de vrachtmaatschappij niet inzetbaar zijn. Daardoor kampt de vrachtmaatschappij in het midden van het hoogseizoen met een groot personeelstekort en moeten vluchten uitvallen. Daarbij komt dat de vrachtdivisie momenteel de meeste winst binnenvliegt voor de luchtvaartmaatschappij. De timing kan dan ook niet slechter zijn.

De harde maatregel volgt op een besmetting van drie vrachtvliegers van Cathay vorige week. Zij hebben het coronavirus waarschijnlijk opgelopen na een tussenstop in een hotel in Frankfurt. De drie piloten zijn intussen ontslagen, omdat ze de regels niet zouden hebben opgevolgd.

Volgens hoofdbestuurder Carrie Lam van de vroegere Britse kroonkolonie zit Cathay Pacific straks zonder vrachtpiloten als deze incidenten zich herhalen. Daarom wordt nu door de luchtvaartmaatschappij overwogen om tenminste een deel van de vliegers naar het buitenland te laten verhuizen voor een bepaalde periode, om zo de strikte Chinese coronaregels te vermijden.

Verder gaat de airline beter controleren of alle beschermende coronamaatregelen door de piloten ook goed worden nageleefd. Onder meer moeten piloten drie dagen thuis blijven na een reis naar het buitenland.

Privacywet

De logistiek lijkt verder last te hebben van de op 1 november door China ingevoerde Personal Information Protection Law, de PIPL, een privacywet die volgens China in beginsel bedoeld is om personen te beschermen tegen cybergevaren, net als de vier jaar geleden al ingevoerde Cybersecurity Law. Bovendien zou de wet vergelijkbaar zijn met regelgeving die ook in Europa en de VS al bestaat. Maar nadat onder meer Yahoo en Linkedin het in China al voor gezien hielden vanwege PIPL, lijken nu ook andere dan internetbedrijven door PIPL te worden getroffen. Behalve informatie over personen schermt China volgens het internationale persbureau Reuters nu ook informatie over vrachtschepen af. Het Automatic Identification System (AIS) dat normaliter precies laat zien waar alle scheepvaartverkeer zich bevindt, had volgens Reuters in de eerste twee weken van november enorme gaten in de info over schepen in Chinese wateren.

VesselsValue, een van de internationale scheepsdatabedrijven, zag volgens het persbureau de Chinese data met 90% afnemen. Andere bronnen zagen een kleine halvering in de Chinese scheepsdatavoorziening.

Geen compleet beeld

MarineTraffic, een belangrijke partij als het gaat om het volgen van de wereldwijde scheepsbewegingen, stelt tegenover Reuters dat ‘we plotseling niet meer weten wanneer schepen vertrekken en waarvandaan’. Ook van havencongestie zegt een teamleider van MarineTraffic nu ‘geen compleet beeld’ meer te hebben.

Als het probleem blijft aanhouden, zo zegt de teamleider van het bedrijf tegen Reuters, dan gaat dit ‘een grote impact’ hebben op de wereldwijde informatievoorziening, en dat, zo merkt hij op, terwijl de drukke kerstperiode voor de deur staat en de bevoorradingsketens al met enorme moeilijkheden kampen.

Een medewerker van Elane, een scheepsnavigatiebedrijf in Beijing, bevestigde aan Reuters dat alle informatieverstrekking aan buitenlandse partijen recent is gestaakt en dat ‘we nu alleen nog data leveren aan binnenlandse gebruikers’.

Het internationale persbureau vroeg bij Chinese overheidsinstanties en bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om een reactie, maar kreeg overal ‘geen commentaar’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding