De werf heeft  in een beursmededeling de opdracht van ‘een Europese klant’ gemeld zonder de naam van de opdrachtgever te noemen, maar volgens The Loadstar gaat het om de Franse containerrederij. De schepen moeten voor het laatste kwartaal van 2024 worden opgeleverd.

Volgens de beursmelding bedraagt de contractwaarde 627 miljoen dollar. De prijs per schip van van ruim zestig miljoen dollar is uitzonderlijk hoog voor schepen van 2.000 teu. Dat komt door de specificaties. Ze krijgen een dual fuel voortstuwingsinstallatie, waarmee ze op lng en fossiele olie kunnen varen, en moeten in staat zijn om door zwaar drijfijs te varen.

Oostzee

Dat lijkt er op te wijzen dat CMA CGM het tiental wil inzetten als intra-Europese feeders op bestemmingen aan de Oostzee, waar in de winters veel ijsvorming is. De rederij kondigde twee jaar geleden aan geen gebruik te zullen maken van ‘Poetins’ Noordelijke Zeeroute om Siberië heen omdat de containerrederij die te kwetsbaar en te belangrijk vindt om te worden aangetast door grootschalige scheepvaart.

CMA CGM heeft dit jaar al dertien nieuwe grote schepen in de vaart genomen en in de afgelopen vijf kwartalen bijna vijftig bestaande schepen opgekocht en aan zijn vloot toegevoegd. Qua capaciteit is de Franse carrier daarmee het Chinese Cosco voorbij gegaan en opgerukt naar de derde plaats op de wereldranglijst, na Maersk en MSC. De rederij meldde eerder deze week de grootste kwartaalwinst uit zijn geschiedenis; in het derde trimester van dit jaar werd netto 5,6 miljard dollar verdiend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding