De leningen van 15 à 50 miljoen euro kunnen door Europese scheepseigenaren en -exploitanten worden gebruikt voor zowel het aanschaffen van nieuwe schepen als het aanpassen van bestaande voertuigen. Dat kunnen zowel shortsea- als deepsea-vaartuigen zijn.

Europese Green Deal

Schepen die varen op lng, lpg, methanol of waterstof of op andere alternatieve brandstoffen, alsmede elektrische vaartuigen en hybride schepen, kunnen volgens de Amsterdamse financiële specialist, die zelf vorig jaar werd opgericht, allemaal in aanmerking komen voor steun, mits ze aantoonbaar een bijdrage leveren aan de door de Europese Green Deal en de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) voorgeschreven uitstootreducties.

Prow Capital-medeoprichter Menno van Lacum, een Nederlander met een verleden bij onder meer MeesPierson en Fortis Bank, stelt dat het nieuwe fonds voorziet in een behoefte ‘tegen de achtergrond van wereldwijde schuldenafbouw, bezuinigingen door sectorbanken en een toenemende internationale urgentie om de klimaatverandering te tackelen’.

Traditionele bronnen voor het financieren van schepen drogen steeds verder op, zo stelt Prow Capital, en het Amsterdamse bedrijf zegt met het oog daarop de ambitie te hebben om ‘zero-emissie scheepvaart een realiteit te maken en voor de lange termijn een rendabel alternatief te worden voor de traditionele banken in de maritieme sector’.

Wel betrokken bij het Amsterdamse initiatief is vanuit de bankenwereld de Spaanse bank Banco Santander, die het fonds heeft helpen opzetten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding