Olietanker overleeft proef met 3D-geprinte reserveonderdelen

‘Polar Endeavour’

Classificatiebureau ABS (American Bureau of Shipping) heeft het licht op groen gezet voor het gebruik van drie soorten 3D-geprinte scheepsonderdelen na een succesvolle proef waarbij de desbetreffende reserveonderdelen zijn gebruikt in een olietanker.

De olietanker ‘Polar Endeavour’ van het Amerikaanse bedrijf ConocoPhillips Polar Tankers, gespecialiseerd in het vervoer van ruwe olie vanuit Alaska, heeft zes maanden probleemloos rondgevaren met de geprinte onderdelen.

Het ging om een tandwiel van een brandstofpomp, een koppeling van een pomp voor sanitaire voorzieningen en een mondstuk voor een generator. De proef, waaraan ook de Singaporese scheepsbouwer Sembcomp Marine en de Australische producent 3D Metalforge meewerkten, begon in februari in het laboratorium, waarna de onderdelen werden ingebouwd op de ‘Polar Endeavour’. Na zes maanden werden de onderdelen weer gedemonteerd en door zowel de bemanningsleden als ABS aan een inspectie onderworpen.

Toekomstmogelijkheden

Patrick Ryan, senior vice-president van ABS, zegt dat het classificatiebureau ‘verheugd is over de prestaties van de onderdelen’ en noemt de ‘succesvolle afronding van het project een belangrijke stap voorwaarts voor een technologie die beslist een aanzienlijke rol zal krijgen in de toekomst van de maritieme industrie’. Ook ConocoPhillips Polar Tankers zegt uit te kijken naar de toekomstmogelijkheden die 3D-printers in petto hebben voor de scheepvaart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Olietanker overleeft proef met 3D-geprinte reserveonderdelen | NT

Olietanker overleeft proef met 3D-geprinte reserveonderdelen

‘Polar Endeavour’

Classificatiebureau ABS (American Bureau of Shipping) heeft het licht op groen gezet voor het gebruik van drie soorten 3D-geprinte scheepsonderdelen na een succesvolle proef waarbij de desbetreffende reserveonderdelen zijn gebruikt in een olietanker.

De olietanker ‘Polar Endeavour’ van het Amerikaanse bedrijf ConocoPhillips Polar Tankers, gespecialiseerd in het vervoer van ruwe olie vanuit Alaska, heeft zes maanden probleemloos rondgevaren met de geprinte onderdelen.

Het ging om een tandwiel van een brandstofpomp, een koppeling van een pomp voor sanitaire voorzieningen en een mondstuk voor een generator. De proef, waaraan ook de Singaporese scheepsbouwer Sembcomp Marine en de Australische producent 3D Metalforge meewerkten, begon in februari in het laboratorium, waarna de onderdelen werden ingebouwd op de ‘Polar Endeavour’. Na zes maanden werden de onderdelen weer gedemonteerd en door zowel de bemanningsleden als ABS aan een inspectie onderworpen.

Toekomstmogelijkheden

Patrick Ryan, senior vice-president van ABS, zegt dat het classificatiebureau ‘verheugd is over de prestaties van de onderdelen’ en noemt de ‘succesvolle afronding van het project een belangrijke stap voorwaarts voor een technologie die beslist een aanzienlijke rol zal krijgen in de toekomst van de maritieme industrie’. Ook ConocoPhillips Polar Tankers zegt uit te kijken naar de toekomstmogelijkheden die 3D-printers in petto hebben voor de scheepvaart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding