Directeur Ricaurte Vásquez Morales van de Panama Canal Authority (PCA) heeft dit op een conferentie in  Colombia aangekondigd. De toeslag is een uitbreiding van het bestaande systeem, waarin klimaatvriendelijke schepen juist korting krijgen. Hij zei niets over de geplande invoeringsdatum of de de hoogte van de tarieven.

‘Door deze vergoeding in te voeren, erkent het kanaal de milieueffecten van de scheepvaart. Dit maakt de weg vrij om de uitstoot te minimaliseren’, aldus Vásquez Morales. Volgens hem draagt de toeslag bij aan de doelstelling om het kanaal CO2-neutraal maken.

125 voet

Het kanaal gaat alle schepen van meer dan 125 voet indelen op basis van hun energie-efficiëntie. Daarbij wordt gekeken naar de energie-index volgens de normen van de IMO (de EEDI), operationele maatregelen zoals het gebruik van boegschroeven en de CO2-score van de gebruikte brandstof.

Het Panamakanaal zelf is zeer kwetsbaar voor klimaatverandering, zo is de afgelopen jaren gebleken. Het is voor zijn watervoorziening grotendeels afhankelijk van het Gatun-meer, waar het kanaal doorheen loopt. In 2019 kampte het kanaal met zware watertekorten door aanhoudende droogte, waardoor de toegang voor de scheepvaart beperkt moest worden.

Watertekort

PCA heeft inmiddels een overeenkomst gesloten met het  Corps of Engineers van het Amerikaanse leger, dat het kanaal in het verleden beheerde, om het watertekort aan te pakken. De kanaalbeheerder verwacht daarin de komende jaren miljarden dollars te moeten investeren. 

Het kanaal wil ook de eigen CO2-uitstoot terugdringen. De huidige sleepboten zullen worden vervangen door vaartuigen met een hybride voortstuwingssysteem. Daarnaast introduceert het kanaal een vloot elektrische voertuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement