Het Deense bureau Sea-Intelligence heeft de resultaten van zeven grote rederijen afgezet tegen het aantal vervoerde containers. Daaruit blijkt dat de Deense rederij per teu 818 dollar ebit realiseerde. Die zit daarmee als enige onder de grens van duizend dollar.

Spekkoper blijkt het veel kleinere Zim te zijn, die per vervoerde teu maar liefst 2100 dollar aan bedrijfsresultaat kon bijschrijven en daarmee als enige over de grens van 2000 dollar gaat. Het Koreaanse HMM staat met bijna 1900 dollar op de tweede plek, gevolgd door het Japanse ONE met 1400 dollar.

Tachtig miljard

Gezamenlijk realiseerden de rederijen in het derde kwartaal 37,2 miljard dollar aan bedrijfsresultaat. In de eerste helft van het jaar werd 42,1 miljard verdiend, waarmee het totaal voor het jaar tot nu toe op bijna tachtig miljard uitkomt. Dat is zonder de resultaten van familiebedrijf MSC, dat geen cijfers publiceert. Verwacht wordt dat ook het vierde kwartaal, traditioneel het drukste van het jaar, voor records gaat zorgen.

Sea-Intelligence omschrijft de huidige verhouding tussen vraag en aanbod op de containermarkt als ‘absurd’. Het bureau wijst er op dat de meeste rederijen dit jaar op de routes tussen Oost-Azië enerzijds en Noord-Amerika en Europa anderzijds dit jaar minder containers hebben vervoerd dan vorig jaar. ‘Dat betekent dat de hoge bedrijfsresultaten voortvloeien uit de hoge tarieven’, aldus de analist.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement