Volgens Egyptische media hadden de autoriteiten (de SCA) er dit keer werkelijk alles aan gedaan om te voorkomen dat de beruchte containerreus andermaal diagonaal in het Suezkanaal zou komen te liggen. Zo moesten twee van de meest ervaren loodsen de ‘Ever Given’ begeleiden tijdens de bijna 200 kilometer lange doortocht. Ook kreeg het schip twee sleepboten toegewezen; een luxe die het containerschip op die onheilsdag in maart niet had.
Kras op de ziel
Tot een nieuwe blokkade kwam het dit keer gelukkig niet, maar duidelijk is wel dat de blokkade destijds een blijvende kras op de ziel heeft achtergelaten bij de Egyptenaren. Geen wonder dus, dat zij met veel aplomb aan de wereld wilden laten zien dat ze dit keer niets aan het toeval overlieten. De overtrokken reactie van de SCA is niet zo vreemd. Alleen al het noemen van de naam ‘Ever Given’ roept de beelden uit het voorjaar immers direct terug in het geestesoog en doet iedereen ineenkrimpen die de gevolgen van de blokkade moest voelen.
De ‘Ever Given’ was ook de aanleiding voor de enige rectificatie die deze krant in het afgelopen jaar heeft moeten plaatsen. Op de voorpagina van de krant van 25 maart stond ten onrechte dat het blokkeerschip was losgetrokken en zijn weg kon vervolgen. Het ANP-bericht daarover kwam minuten voor het sluiten van de krant binnen, maar bleek even later onjuist. Tijd om de persen te stoppen was er toen al niet meer. Misschien is dat de reden dat ten burele van NT de ‘Ever Given’ zo nu en dan nog wel eens wordt opgezocht op Vesselfinder – gewoon om het zeker te weten. Het blokkeerschiptrauma heeft ook de redactie van deze krant nog niet losgelaten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?