Hoe Amazon de containermarkt binnensluipt

E-commerce

Amazon bouwt al enkele jaren onder de merknamen Prime Air en Amazon Air aan zijn eigen luchtvrachtvloot en pakketvervoer. Minder bekend is dat het bedrijf ook al enige tijd vrachtschepen chartert en zelfs eigen zeecontainers bouwt om de regie te pakken over het zeevervoer van e-commerce vanuit China.

En dat legt de online-gigant momenteel geen windeieren, want waar veel importeurs nauwelijks capaciteit kunnen vinden en ze betrouwbare aanvoerlijnen ontberen, kent Amazon zulke problemen nauwelijks. Daarnaast heeft de Amerikaanse webwinkel door zijn ‘in house’-strategie op logistiek gebied de kosten grotendeels in eigen hand en hoeft het bedrijf geen paniek­inkopen te doen die de tarieven in de e-commerce elders nu tot ongekende hoogtes opstuwt.

Wachttijden

De containerschepen van Amazon hebben ook geen last van de lange wachttijden om een plekje te krijgen in de drukke containerhavens van Long Beach en Los Angeles in de VS. Amazon mijdt die havens namelijk en stuurt zijn gecharterde vrachtschepen naar kleinere havens in de staat Washington, om de goederen van daaruit naar Los Angeles te trucken.

Niet dat de webwinkel geen last heeft van kostenstijgingen dit jaar, maar die blijven met een toename van 25% volgens het Amerikaanse e-commerce management platform CommerceIQ verteerbaar vergeleken met de concurrentie. Ook heeft de webwinkel minder last van lege schappen door haperende logistiek. Rond de 14% van voorraad kan niet op tijd worden aangevuld, aldus CommerceIQ. Dat percentage ligt bij andere aanbieders een stuk hoger, stelt het management platform.

Amazon is al enige jaren bezig om een eigen logistieke strategie en netwerk op te zetten. Niet zozeer om de kosten te drukken, maar in de eerste plaats om de afhankelijkheid van de logistieke dienstverleners te reduceren. Die eigen logistiek mag dan ook wat kosten. Zo vervoerde de webwinkel in 2020 ruim 70% (2019: 47%) van zijn pakketten zelf en zijn de logistieke kosten gestegen van 38 miljard dollar in 2019 naar 61 miljard dollar vorig jaar.

Eigen zeecontainers

Amazon laat zijn eigen 53-voets zeecontainers bouwen in China. Daarmee heeft het bedrijf de beschikking over een eigen containervoorraad en is ook wat dat betreft niet afhankelijk van derden. Er is momenteel een groot gebrek aan zeecontainers in de wereld, waarvan de aanschafprijzen sinds het uitbreken van de pandemie zijn vertwintigvoudigd naar 20.000 dollar per stuk.

Hoeveel containers Amazon precies bezit, is een keurig bewaard geheim, maar volgens Amerikaanse bronnen tegenover nieuwszender CNBC zou de webwinkel er de laatste twee jaar alleen al 5.000 tot 10.000 hebben gekocht.

Volgens Lauren Beagen, maritiem jurist en oud-medewerker van de Amerikaanse Federal Maritime Commission, heeft Amazon zich bij die overheidsdienst al in 2015 geregistreerd als NVOCC. Dat was het eerste signaal dat de webwinkel wat in zijn schild voerde en zijn eigen mondiale containerdienst wilde opzetten. Twee jaar later zette het Amerikaanse bedrijf via een Chinese dochteronderneming zijn eigen zeevrachtexpeditie op voor Chinese exporteurs onder de merknaam ‘Dragon Boat’. Die dienst is maandelijks goed voor zo’n 10.000 zeecontainers op het vaargebied tussen China en de VS. Daarmee plaatst het zich in de top-5 van zeevrachtexpediteurs in die markt, aldus ocean freight-analist Steve Ferreira.

Uitzendkrachten

Walmart, Costco, Home Depot, Ikea en Target hebben dit najaar het trucje van Amazon afgekeken en eigen charters ingezet, met multi­purpose schepen die eigenlijk zijn gebouwd voor het transport van hout, graan en landbouwproducten. Door het grote tekort aan containercapaciteit hebben deze schepen met de nodige aanpassingen een nieuwe markt gevonden.

Amazon chartert momenteel voor het intercontinentaal luchtvrachtvervoer ook vrachtvliegtuigen, hoofdzakelijk B777F’s met een payload van 110 ton voor het transport van de duurdere goederen. Ook daarmee omzeilt de online-winkel zoveel mogelijk de drukke zeehavens.

Een ander knelpunt in het huidige hoogseizoen is het vinden van voldoende uitzendkrachten voor de overslag van de goederen. Dit jaar huurt Amazon 150.000 extra uitzendkrachten in voor de drukke kerstperiode. Via een extra intekenbonus van 3000 dollar probeert het daarmee voldoende tijdelijk personeel te vinden. In 2021 waren er 50.000 medewerkers minder nodig. De groei van 50% wordt door analisten toegeschreven aan de hogere bezettingsgraad in de dc’s en het feit dat Amazon dit jaar zo’n 250 nieuwe sorteerdepots heeft geopend in de VS.

Hoe Amazon de containermarkt binnensluipt | NT

Hoe Amazon de containermarkt binnensluipt

E-commerce

Amazon bouwt al enkele jaren onder de merknamen Prime Air en Amazon Air aan zijn eigen luchtvrachtvloot en pakketvervoer. Minder bekend is dat het bedrijf ook al enige tijd vrachtschepen chartert en zelfs eigen zeecontainers bouwt om de regie te pakken over het zeevervoer van e-commerce vanuit China.

En dat legt de online-gigant momenteel geen windeieren, want waar veel importeurs nauwelijks capaciteit kunnen vinden en ze betrouwbare aanvoerlijnen ontberen, kent Amazon zulke problemen nauwelijks. Daarnaast heeft de Amerikaanse webwinkel door zijn ‘in house’-strategie op logistiek gebied de kosten grotendeels in eigen hand en hoeft het bedrijf geen paniek­inkopen te doen die de tarieven in de e-commerce elders nu tot ongekende hoogtes opstuwt.

Wachttijden

De containerschepen van Amazon hebben ook geen last van de lange wachttijden om een plekje te krijgen in de drukke containerhavens van Long Beach en Los Angeles in de VS. Amazon mijdt die havens namelijk en stuurt zijn gecharterde vrachtschepen naar kleinere havens in de staat Washington, om de goederen van daaruit naar Los Angeles te trucken.

Niet dat de webwinkel geen last heeft van kostenstijgingen dit jaar, maar die blijven met een toename van 25% volgens het Amerikaanse e-commerce management platform CommerceIQ verteerbaar vergeleken met de concurrentie. Ook heeft de webwinkel minder last van lege schappen door haperende logistiek. Rond de 14% van voorraad kan niet op tijd worden aangevuld, aldus CommerceIQ. Dat percentage ligt bij andere aanbieders een stuk hoger, stelt het management platform.

Amazon is al enige jaren bezig om een eigen logistieke strategie en netwerk op te zetten. Niet zozeer om de kosten te drukken, maar in de eerste plaats om de afhankelijkheid van de logistieke dienstverleners te reduceren. Die eigen logistiek mag dan ook wat kosten. Zo vervoerde de webwinkel in 2020 ruim 70% (2019: 47%) van zijn pakketten zelf en zijn de logistieke kosten gestegen van 38 miljard dollar in 2019 naar 61 miljard dollar vorig jaar.

Eigen zeecontainers

Amazon laat zijn eigen 53-voets zeecontainers bouwen in China. Daarmee heeft het bedrijf de beschikking over een eigen containervoorraad en is ook wat dat betreft niet afhankelijk van derden. Er is momenteel een groot gebrek aan zeecontainers in de wereld, waarvan de aanschafprijzen sinds het uitbreken van de pandemie zijn vertwintigvoudigd naar 20.000 dollar per stuk.

Hoeveel containers Amazon precies bezit, is een keurig bewaard geheim, maar volgens Amerikaanse bronnen tegenover nieuwszender CNBC zou de webwinkel er de laatste twee jaar alleen al 5.000 tot 10.000 hebben gekocht.

Volgens Lauren Beagen, maritiem jurist en oud-medewerker van de Amerikaanse Federal Maritime Commission, heeft Amazon zich bij die overheidsdienst al in 2015 geregistreerd als NVOCC. Dat was het eerste signaal dat de webwinkel wat in zijn schild voerde en zijn eigen mondiale containerdienst wilde opzetten. Twee jaar later zette het Amerikaanse bedrijf via een Chinese dochteronderneming zijn eigen zeevrachtexpeditie op voor Chinese exporteurs onder de merknaam ‘Dragon Boat’. Die dienst is maandelijks goed voor zo’n 10.000 zeecontainers op het vaargebied tussen China en de VS. Daarmee plaatst het zich in de top-5 van zeevrachtexpediteurs in die markt, aldus ocean freight-analist Steve Ferreira.

Uitzendkrachten

Walmart, Costco, Home Depot, Ikea en Target hebben dit najaar het trucje van Amazon afgekeken en eigen charters ingezet, met multi­purpose schepen die eigenlijk zijn gebouwd voor het transport van hout, graan en landbouwproducten. Door het grote tekort aan containercapaciteit hebben deze schepen met de nodige aanpassingen een nieuwe markt gevonden.

Amazon chartert momenteel voor het intercontinentaal luchtvrachtvervoer ook vrachtvliegtuigen, hoofdzakelijk B777F’s met een payload van 110 ton voor het transport van de duurdere goederen. Ook daarmee omzeilt de online-winkel zoveel mogelijk de drukke zeehavens.

Een ander knelpunt in het huidige hoogseizoen is het vinden van voldoende uitzendkrachten voor de overslag van de goederen. Dit jaar huurt Amazon 150.000 extra uitzendkrachten in voor de drukke kerstperiode. Via een extra intekenbonus van 3000 dollar probeert het daarmee voldoende tijdelijk personeel te vinden. In 2021 waren er 50.000 medewerkers minder nodig. De groei van 50% wordt door analisten toegeschreven aan de hogere bezettingsgraad in de dc’s en het feit dat Amazon dit jaar zo’n 250 nieuwe sorteerdepots heeft geopend in de VS.