MSC biedt bijna zes miljard voor overname Bolloré Afrika

opmerkelijke ommezwaai

MSC heeft een bod van 5,7 miljard euro uitgebracht op het Franse Bolloré Africa Logistics, dat al enige tijd in de etalage stond.

De logistieke groep, die in handen is van de miljardair Vincent Bolloré, heeft de Italiaans/Zwitserse rederij exclusiviteit verleend tot 31 maart. In de tussentijd mag MSC een grondig boekenonderzoek uit laten voeren en kan er verder worden onderhandeld over de details van de overeenkomst.

Ommezwaai

MSC, eveneens een familiebedrijf, meldt zelf niets over de voorgenomen overname. De stap markeert een opmerkelijke ommezwaai in de geschiedenis van de rederij. Die is sinds de oprichting in 1970 vrijwel geheel op eigen kracht uitgegroeid tot één van ‘s werelds grootste containerrederijen en heeft nog nooit een miljardenovername gedaan.

Bolloré heeft wel een aantal voorbehouden ingebouwd. Naast de gebruikelijke goedkeuring van de bevoegde toezichthouders is er toestemming nodig van ‘bepaalde tegenpartijen van Bolloré Africa Logistics’. Ook moeten werknemersorganen advies hebben uitgebracht en moeten ‘bepaalde interne reorganisatie-operaties’ zijn uitgevoerd.

Dat laatste zou kunnen verwijzen naar een aantal corruptiezaken waarin Bolloré de afgelopen jaren verzeild is geraakt. De groep wordt ervan beschuldigd ambtenaren en politici, waaronder zelfs presidenten, omgekocht te hebben in ruil voor concessies. Zo moest het bedrijf  in Togo twaalf miljoen euro boete betalen, omdat het steekpenningen had betaald voor het binnenhalen van vervoersopdrachten.

Miljardenwinsten

Over de financiering is niets bekendgemaakt, maar het ligt voor de hand dat MSC de overname contant zal afrekenen. Zoals bekend maken alle grote containerrederijen momenteel miljardenwinsten, die ze deels inzetten om hun positie in de logistieke sector te versterken. Zo kondigde CMA CGM recentelijk de overname aan van een grote containerterminal in Los Angeles voor ruim twee miljard dollar in cash.

Volgens persbureau Reuters heeft Bolloré tot de verkoop besloten omdat de groep het investeringstempo van andere logistieke grootmachten, zoals DP World, niet meer kon bijhouden. De omzet van de groep daalde vorig jaar zo’n 10%, deels als gevolg van de coronapandemie. Daar komt bij dat de prijs van logistieke bedrijven met een groot netwerk sterk is opgelopen door de overnamehonger van de grote rederijen.

De Franse krant Le Monde meldde twee maanden geleden al dat Bolloré de Amerikaanse bank Morgan Stanley in de arm had genomen om een koper te vinden voor het Afrikaanse netwerk. De overnameprijs werd toen nog geschat op twee tot drie miljard dollar en als gegadigde werd CMA CGM genoemd. De laatste heeft daar geen commentaar op gegeven.

Conglomeraat

Bolloré SE, het moederbedrijf, is een conglomeraat met naar schatting 80.000 werknemers. Behalve in de logistiek is de groep onder meer actief in energiedistributie, plantages, telecommunicatie, plasticproductie, onroerend goed en het bankwezen. De groep heeft in totaal bijna 80.000 mensen in dienst en is goed voor een jaaromzet van zo’n 25 miljard euro. 

Met zo’n 21.000 werknemers is Africa Logistics qua personeel een belangrijk onderdeel van het familieconcern. Bolloré zit in 42 Afrikaanse havens en beschikt daar over zestien containerterminals, zeven ro/ro-terminals, exploiteert er drie spoorweglijnen en heeft een omvangrijk truckpark. Het is naar eigen zeggen de grootste logistiek- en transportgroep van Afrika.

Kinderen

De aankondiging komt twee maanden voordat Vincent Bolloré, 69 jaar, de teugels van de groep overdraagt aan zijn vier kinderen. De entrepreneur, die een groot deel van zijn zakelijke leven besteedde aan het uitbouwen van het Afrikaanse netwerk en nauwe contacten onderhield met Afrikaanse staatslieden, heeft herhaaldelijk aangekondigd dat hij op 17 februari 2022 met pensioen gaat. Die datum markeert de 200ste verjaardag van de in Quimper, Bretagne, opgerichte groep.

In het overnamebericht zegt Bolloré ‘hoe dan ook’ sterk betrokken te blijven bij het Afrikaanse continent. Daarbij gaat het onder meer om Canal+, de grootste aanbieder van betaaltelevisie in Franstalig Afrika. Het is daarnaast grootaandeelhouder in MultiChoice, de grootste aanbieder van betaaltelevisie in Engelstalig Afrika. Ook wil de groep er blijven groeien in communicatie, entertainment, telecom en de uitgeverij.

Lees ook: Bolloré Logistics wil af van Afrikaans netwerk

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

MSC biedt bijna zes miljard voor overname Bolloré Afrika | NT

MSC biedt bijna zes miljard voor overname Bolloré Afrika

opmerkelijke ommezwaai

MSC heeft een bod van 5,7 miljard euro uitgebracht op het Franse Bolloré Africa Logistics, dat al enige tijd in de etalage stond.

De logistieke groep, die in handen is van de miljardair Vincent Bolloré, heeft de Italiaans/Zwitserse rederij exclusiviteit verleend tot 31 maart. In de tussentijd mag MSC een grondig boekenonderzoek uit laten voeren en kan er verder worden onderhandeld over de details van de overeenkomst.

Ommezwaai

MSC, eveneens een familiebedrijf, meldt zelf niets over de voorgenomen overname. De stap markeert een opmerkelijke ommezwaai in de geschiedenis van de rederij. Die is sinds de oprichting in 1970 vrijwel geheel op eigen kracht uitgegroeid tot één van ‘s werelds grootste containerrederijen en heeft nog nooit een miljardenovername gedaan.

Bolloré heeft wel een aantal voorbehouden ingebouwd. Naast de gebruikelijke goedkeuring van de bevoegde toezichthouders is er toestemming nodig van ‘bepaalde tegenpartijen van Bolloré Africa Logistics’. Ook moeten werknemersorganen advies hebben uitgebracht en moeten ‘bepaalde interne reorganisatie-operaties’ zijn uitgevoerd.

Dat laatste zou kunnen verwijzen naar een aantal corruptiezaken waarin Bolloré de afgelopen jaren verzeild is geraakt. De groep wordt ervan beschuldigd ambtenaren en politici, waaronder zelfs presidenten, omgekocht te hebben in ruil voor concessies. Zo moest het bedrijf  in Togo twaalf miljoen euro boete betalen, omdat het steekpenningen had betaald voor het binnenhalen van vervoersopdrachten.

Miljardenwinsten

Over de financiering is niets bekendgemaakt, maar het ligt voor de hand dat MSC de overname contant zal afrekenen. Zoals bekend maken alle grote containerrederijen momenteel miljardenwinsten, die ze deels inzetten om hun positie in de logistieke sector te versterken. Zo kondigde CMA CGM recentelijk de overname aan van een grote containerterminal in Los Angeles voor ruim twee miljard dollar in cash.

Volgens persbureau Reuters heeft Bolloré tot de verkoop besloten omdat de groep het investeringstempo van andere logistieke grootmachten, zoals DP World, niet meer kon bijhouden. De omzet van de groep daalde vorig jaar zo’n 10%, deels als gevolg van de coronapandemie. Daar komt bij dat de prijs van logistieke bedrijven met een groot netwerk sterk is opgelopen door de overnamehonger van de grote rederijen.

De Franse krant Le Monde meldde twee maanden geleden al dat Bolloré de Amerikaanse bank Morgan Stanley in de arm had genomen om een koper te vinden voor het Afrikaanse netwerk. De overnameprijs werd toen nog geschat op twee tot drie miljard dollar en als gegadigde werd CMA CGM genoemd. De laatste heeft daar geen commentaar op gegeven.

Conglomeraat

Bolloré SE, het moederbedrijf, is een conglomeraat met naar schatting 80.000 werknemers. Behalve in de logistiek is de groep onder meer actief in energiedistributie, plantages, telecommunicatie, plasticproductie, onroerend goed en het bankwezen. De groep heeft in totaal bijna 80.000 mensen in dienst en is goed voor een jaaromzet van zo’n 25 miljard euro. 

Met zo’n 21.000 werknemers is Africa Logistics qua personeel een belangrijk onderdeel van het familieconcern. Bolloré zit in 42 Afrikaanse havens en beschikt daar over zestien containerterminals, zeven ro/ro-terminals, exploiteert er drie spoorweglijnen en heeft een omvangrijk truckpark. Het is naar eigen zeggen de grootste logistiek- en transportgroep van Afrika.

Kinderen

De aankondiging komt twee maanden voordat Vincent Bolloré, 69 jaar, de teugels van de groep overdraagt aan zijn vier kinderen. De entrepreneur, die een groot deel van zijn zakelijke leven besteedde aan het uitbouwen van het Afrikaanse netwerk en nauwe contacten onderhield met Afrikaanse staatslieden, heeft herhaaldelijk aangekondigd dat hij op 17 februari 2022 met pensioen gaat. Die datum markeert de 200ste verjaardag van de in Quimper, Bretagne, opgerichte groep.

In het overnamebericht zegt Bolloré ‘hoe dan ook’ sterk betrokken te blijven bij het Afrikaanse continent. Daarbij gaat het onder meer om Canal+, de grootste aanbieder van betaaltelevisie in Franstalig Afrika. Het is daarnaast grootaandeelhouder in MultiChoice, de grootste aanbieder van betaaltelevisie in Engelstalig Afrika. Ook wil de groep er blijven groeien in communicatie, entertainment, telecom en de uitgeverij.

Lees ook: Bolloré Logistics wil af van Afrikaans netwerk

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement