Transittijd Chinese containerexport sinds corona verdubbeld

Disrupties

De transittijd van een container van China naar Europa en Noord-Amerika is rond de jaarwisseling opgelopen tot rond de 110 dagen, bijna twee keer zoveel dan voor de coronapandemie.

Dit blijkt uit gegevens van het Amerikaanse Flexport, die dit op wekelijkse basis via zijn Ocean Timeliness Indicator publiceert. Die steeg voor het vervoer naar de Noord-Amerikaanse westkust in de laatste week van het afgelopen jaar tot een recordniveau van gemiddeld 110 dagen.

Op de route van China naar Europa was het met 108 dagen nauwelijks beter gesteld. Dat weerspiegelt het beeld van het afgelopen jaar, waarin de gemiddelde transittijden op beide vaargebieden elkaar nauwelijks ontliepen. Voor tijdens het begin van de coronapandemie nam het transport naar Europa gemiddeld een dag of tien langer in beslag dat naar Noord-Amerika.

Tot medio 2020 lag de tijdsduur tussen het vertrek van een voor Europa bestemde container bij een Chinese exporteur en het moment van ophalen bij de importterminal gemiddeld onder de zestig dagen. Voor containers richting Noord-Amerika bleef dit meestal onder de vijftig dagen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Transittijd Chinese containerexport sinds corona verdubbeld | NT

Transittijd Chinese containerexport sinds corona verdubbeld

Disrupties

De transittijd van een container van China naar Europa en Noord-Amerika is rond de jaarwisseling opgelopen tot rond de 110 dagen, bijna twee keer zoveel dan voor de coronapandemie.

Dit blijkt uit gegevens van het Amerikaanse Flexport, die dit op wekelijkse basis via zijn Ocean Timeliness Indicator publiceert. Die steeg voor het vervoer naar de Noord-Amerikaanse westkust in de laatste week van het afgelopen jaar tot een recordniveau van gemiddeld 110 dagen.

Op de route van China naar Europa was het met 108 dagen nauwelijks beter gesteld. Dat weerspiegelt het beeld van het afgelopen jaar, waarin de gemiddelde transittijden op beide vaargebieden elkaar nauwelijks ontliepen. Voor tijdens het begin van de coronapandemie nam het transport naar Europa gemiddeld een dag of tien langer in beslag dat naar Noord-Amerika.

Tot medio 2020 lag de tijdsduur tussen het vertrek van een voor Europa bestemde container bij een Chinese exporteur en het moment van ophalen bij de importterminal gemiddeld onder de zestig dagen. Voor containers richting Noord-Amerika bleef dit meestal onder de vijftig dagen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding